Ad

Friday 29 July 2016

Ulu Kenas tumpuan di musim panas


 

ARKIB : 29/03/1998

GUA Bama yang terletak di Kampung Relong, Kuala Lipis terkenal kerana keindahan alam semula jadi dengan Sungai Teris yang mengalir tenang di kakinya.

Keadaan menjadi bertambah panas di mana-mana mengikut tahap dan cita rasa masing-masing.

Walaupun masing-masing sedang tenang menghadapi kegawatan cuaca dan ekonomi, namun warga Malaysia tetap berusaha mengatasinya dengan pelbagai cara mengikut keupayaan setiap individu.

Bagi mengatasi keadaan yang begitu panas, ramai warta kota berpendapat masalah ini boleh diatasi dengan menghabiskan masa seperti berehat di pantai, berendam di dalam kolam air ataupun mandi di air sungai yang sejuk dan nyaman rasanya.

Jadi dalam mencari kesejukan itu, tidak hairanlah mengapa ramai masyarakat kota memilih kawasan berbukit, hutan rimba dan tidak kurang mencari air jeram juga air terjun untuk menyejukkan suasana sambil berehat daripada memikirkan suasana yang gawat sekarang.

Kerana itu tidak hairanlah tempat-tempat rehat seperti di Ulu Kenas, Kuala Kangsar, Perak, menjadi kawasan pilihan ramai warga kota untuk bersantai sambil mandi manda. Tidak kurang juga yang mengambil peluang untuk bermalam di kawasan yang sejuk itu untuk mencari ketenangan.

Ulu Kenas terletak 13 kilometer dari bandar di raja Kuala Kangsar, ia merupakan sebuah tempat rekriaksi yang menjanjikan suasana damai, sejuk airnya yang mengalir dari celah-celah batu bukit dan dikelilingi oleh hutan simpan negeri.

Malah bagi yang ingin bermalam, beberapa buah calet disediakan, di sini juga terdapat sebuah kem bina semangat yang selalu digunakan oleh beberapa buah pertubuhan sukarela dan kerajaan bagi aktiviti mereka, terutama yang berkaitan dengan program motovasi.

Selain dari hari-hari biasa, Ulu Kenas sentiasa menjadi tumpuan orang ramai ketika musim cuti sekolah dan cuti hujung minggu iaitu Sabtu dan Ahad.

Pada setiap Sabtu dan Ahad penggunjung tidak menghadapi masalah dalam mendapat bekalan makanan, kerana di sini terdapat pelbagai makanan yang dijual oleh penduduk tempatan dengan kadar harga yang berpatutan.

Ulu Kenas benar-benar menjanjikan kepuasan oleh kerana pelbagai keperluan asas terdapat di sini dan keadaan suasana tempatnya mendamaikan.

Oleh: MAZNAH MOHAMAD

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0329&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_01.htm#ixzz4FoHF9QGr © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment