ARKIB : 04/03/2007
Bersama: MOHD. YUSOF ABAS
SOALAN: Apa hukum seseorang yang
sembahyang sedangkan dia terlupa qunut atau tasyahud lalu dia turun sujud dan
meletak segala anggota sujudnya atau bangun terus berdiri. Adakah dia
diwajibkan kembali mendapatkan sunat yang terlupa tadi atau bagaimana?
Othman bin Sulaiman,
Kg Laut Tumpat, Kelantan.
JAWAPANNYA:
Seseorang yang terlupa
melakukan amalan sunat abad seperti qunut atau tasyahud awal itu, maka
sekiranya dia telah melakukan rukun yang lain tidak wajib lagi baginya kembali
mengerjakannya (sunat abad) tersebut, sama ada dia solat berjemaah atau
seorang diri. Ini kerana mereka yang telah melakukan perkara wajib (rukun)
dalam solatnya seperti sujud atau kiam tidak harus lagi baginya meninggalkan
rukun tersebut untuk mengerjakan perkara sunat lagi. Kalau dia kembali juga dengan
sengaja dan tahu haram hukumnya maka batallah solatnya sedangkan makmum di
belakangnya tidak perlu mengucapkan tasbih malah wajib diikuti imamnya yang
terlupa tadi dan mereka semua disunatkan sujud sahwi.
Sekiranya dia kembali naik
untuk melakukan qunut atau turun untuk bertasyahud juga dengan sengaja serta
tahu hukumnya maka batallah solatnya kerana menambah perbuatan berdiri atau
duduk bukan pada tempatnya. Berlainan hukumnya kalau seseorang itu solat berjemaah
dan mengikut imam, sedang dia terlupa atau tidak diketahuinya imam masih sujud
lalu dia bangun dan melihat imamnya sedang sujud maka hukumnya wajib dia sujud
lagi kerana mengikut imamnya. Tidak dikira berbilang sujudnya yang mana
perbuatan itu dikira boleh membatalkan solat mereka yang munparid atau solat
seorang diri. Ini kerana wajib bagi makmum yang terlupa itu mengikut imamnya
kecuali kalau dia sengaja maka hukumnya adalah sunat sahaja. Malah kata ulama
mengikut imam itu adalah wajib dan lebih utama dari meneruskan rukun atau fardu
tersebut.
Kata mereka lagi, perbezaan
antara keduanya (terlupa dan sengaja) ialah kerana yang sengaja tadi memang
bertujuan baik dan ingin mendapatkan amalan solatnya yang tertinggal sedangkan
yang terlupa tadi perbuatannya adalah tidak ada tujuan dan berlaku tanpa kasad
dan tujuan, kerana amat keji perbuatan menyalahi imam tersebut. Sabda Nabi
bermaksud: Hanya dijadikan imam itu untuk diikutinya (bukan untuk di salahi).
Tetapi kalau imam itu kembali duduk pula untuk bertasyahud selepas berdiri
kiam, maka tidak harus lagi makmum di belakangnya mengikutnya lagi, kerana
kalau perbuatan imamnya sengaja maka batallah solatnya. Kalau terlupa, maka
tidak harus juga makmum tadi mengikutnya malah hendaklah makmum itu bangun dan terus
berdiri menunggu imamnya di sana dengan harapan dia (imamnya) terlupa, akan
segera kembali berdiri lagi. Tetapi kalau imam meninggalkan qunut, maka makmum
tersebut boleh melakukannya dengan terus berdiri dan meringkaskan bacaan
qunutnya dan mendapatkan imamnya dalam sujud pertama.
Ini kerana dia (makmum) tidak
mengerjakan apa-apa perbuatan yang tidak dikerjakan imamnya , tetapi dalam
masalah tasyahud awal tadi lain pula hukumnya iaitu tidak diharuskan
mengerjakannya, kerana kalau dikerjakan juga maka dia (makmum) melakukan
perbuatan (duduk untuk bertasyahud) yang tidak dilakukan imamnya (lihat Ianah
attalibin jilid pertama muka 200). Wallahualam.
Murtad tidak boleh mempusakai
harta
SOALAN: Apakah mereka yang
berlainan agama itu boleh mempusakai harta antara satu sama lain? Bagaimana
kalau seorang anak yang jatuh murtad? Adakah dapat dia mempusakai harta ayahnya
yang masih beragama Islam?
Nurhidayah Sadun,
Bentong, Pahang.
JAWAPAN:
Dalam masalah memperoleh pesaka
ini, ada tiga sebab yang menghalangi seseorang dari dapat mempusakai harta si
mati iaitu pembunuhan, contohnya, cucu membunuh datuknya untuk cepat mendapat
pusaka seperti yang diceritakan dalam surah al-Baqarah (ayat 67-73), berlainan
anutan agama seperti contoh yang anda berikan (murtad) dan kehambaan.
Ulama ada membahagi empat
kumpulan manusia dalam bahagian pusaka ini.
Pertama: Iaitu yang dapat
mempusakai dan dipusakai seperti saudara dan bapa dengan anak.
Kedua, iaitu yang dapat
mempusakai dan tidak dipusakai seperti para Nabi, mereka dapat mempusakai
tetapi tidak dipusakai sebagaimana sabdanya bermaksud: Kami kumpulan Nabi hanya
dapat memerima pusaka tetapi tidak boleh dipusakai kerana barang peninggalan
kami itu adalah sedekah.
Ketiga iaitu hamba yang
dimiliki separuh sahaja kerana mereka tidak dapat mempusakai tetapi segala
hartanya yang dimiliki oleh kemerdekaan yang separuh lagi itu akan dipusakai.
Keempat iaitu hamba dan murtad,
mereka tidak boleh mempusakai dan dipusakai.
Begitu juga tiga sebab atau
faktor yang membolehkan seseorang itu mendapat pusaka. Pertama ialah pernikahan
iaitu kontrak ikatan suami isteri.
Kedua wala iaitu pertalian
nikmat tuan kepada hambanya.
Ketiga, hubungan keturunan
seperti saudara-mara bapa dan anaknya dan lain-lain. Wallahualam.
- SEBARANG kemusykilan bolehlah
dialamatkan kepada Kemusykilan Anda Dijawab, Yadim, Jalan Perdana 50480 Kuala
Lumpur atau e-mel mingguan@utusan .com.my. Pembaca hendaklah menyatakan nama
penuh dan nama samaran untuk siaran.
sumberArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0304&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz4tMNlYkne
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment