Ad

Saturday 16 September 2017

5. HURAIKAN LANGKAH-LANGKAH KE ARAH KEMERDEKAAN MYANMAR SELEPAS ZAMAN PENDUDUKAN JEPUN

5. HURAIKAN LANGKAH-LANGKAH KE ARAH KEMERDEKAAN MYANMAR SELEPAS ZAMAN PENDUDUKAN JEPUN
A.        Pengenalan.
Perjuangan kemerdekaan Myanmar begitu jelas selepas Perang Dunia Kedua dengan kekalahan Jepun di tangan Tentera Bersekutu. Sebenarnya, sebelum Perang Dunia Kedua, gerakan nasionalisme Myanmar telah muncul ke arah mencapai kemerdekaan. Pada 4 Januari 1948, Myanmar mencapai kemerdekaan mutlak daripada penjajahan British. Pencapaian kemerdekaan Myanmar merupakan satu proses perjuangan para nasionalis bersama-sama rakyat jelata.
B. Isi-isi.
Langkah-langkah ke arah kemerdekaan.
1.         Pembentukan kerajaan baharu
- Setelah kekalahan Jepun, Aung San telah berusaha untuk mendapat sokongan daripada golongan Karen, Kachin dan Chui serta membebaskan Liga Pembebasan Rakyat Anti-Fasis daripada pengaruh komunis dalam menyakinkan British untuk mendapatkan kemerdekaan Myanmar.
- Pada peringkat awal Sir Hubert Rance telah mecadangkan agar LPRAF diberikan perwakilan minoriti dalam Dewan Eksekutif. Namun cadangan ini ditolak oleh Aung San dan LPRAF seterusnya mereka melancarkan satu mogok kebangsaan.
- Mogok kebangsaan ini diadakan bertujuan memaksa British tunduk kepada tuntutan Myanmar. Sir Hubert Rance akhirnya terpaksa mengadakan rundingan dengan Aung San . Hasil rundingan ini LPRAF diberikan perwakilan yang lebih dalam Dewan Eksekutif iaitu sebanyak 6 daripada 9 kerusi. Kemudian kerajaan baharu dibentuk dengan Aung San dilantik sebagai Perdana Menteri.
2.         Perjanjian Atlee-Aung San 1946
Pada bulan Disember 1946, pihak British menjemput pemimpin Myanmar menghantar satu rombongan kemerdekaan ke England. Hasilnya ialah Perjanjian Atlee-Aung San ditandatangani. Antara isu yang dibincangkan ialah;
i.          Pilihanraya umum akan diadakan empat bulan selepas Perjanjian Atlee-Aung San.
ii.         Kabinet Aung San diakui British sebagai kerajaan sementara menjelang pilihanraya kebangsaan.
iii.        British akan menyokong penyertaan Myanmar dalam pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
iv.        Sebuah Dewan Perlembagaan dibentuk.
v.         British akan melantik seorang Pesuruhjaya Tinggi ke Myanmar.
vi.        .Negeri-negeri kecil di sempadan bebas memilih sama ada ingin bergabung dengan Myanmar atau sebaliknya.
- Dengan Perjanjian Atlee-Aung San, Aung San pulang ke tanah air dengan penuh keyakinan. Semua ahli rombongan kecuali U Saw dan Ba Sein menyokongnya. Parti Komunis melancarkan mogok serta memusnahkan landasan keretapi.
3.         Pilihan raya Umum 1947
- Satu pilihan raya  telah diadakan pada bulan April 1947 yang sejajar dengan Perjanjian Atlee- Aung San. LPRAF telah berjaya mendapat kemenangan cemerlang dalam pilihan raya ini. Kejayaan ini membolehkan LPRAF membentuk kerajaan baharu dengan kabinet dan perlembagaannya sendiri.
4.         Perlembagaan baharu.
- LPRAF  telah bersiap sedia untuk menggubal perlembagaan baharu bagi Myanmar yang akan merdeka. Pada Mei 1947, Thakin Mya telah merangka draf perlembagaan untuk Perhimpunan Perlembagaan. Thakin U Nu telah dilantik sebagai Presiden. Pemimpin utama Myanmar, Aung San dibunuh oleh orang upahan U Saw. Dengan ini U Nu dilantik sebagai pemimpin Liga. Dengan beberapa orang pemimpin Thakin yang lain dalam Dewan Perlembagaan, U Nu meneruskan usaha menggubal perlembagaan baru Myanmar.
5.         Pencapaian kemerdekaan.
- Satu rombongan yang diketuai oleh U Nu bertolak ke London dan menandatangani Rang Undang-Undang Kemerdekaan Myanmar yang menyerahkan kerajaan Myanmar kepada Presiden Kesatuan Myanmar. Seterusnya pada 4 Januari 1948 Myanmar telah mencapai kemerdekaan mutlak daripada penjajahan British dengan U Nu dilantik sebagai Perdana Menteri manakala Sao Shwe Thaik dilantik sebagai Presiden.
C.        Kesimpulan.
Tidak ada siapa yang boleh menafikan bahawa golongan yang dianggap “tuan di Burma” ini telah memainkan peranan penting dalam perjuangan kesedaran kebangsaan Burma, sehinggalah kemerdekaan penuh Burma pada tahun 1948.  R.J Cornish berpendapat  golongan Thakin adalah “convert nationalist sentiment into a major political force”
SUMBER-

JPN PAHANG SKEMA PERCUBAAN STPM P3 940/3




No comments:

Post a Comment