Ad

Wednesday 18 February 2015

OIC kutuk hukuman penggal kepala18

 Februari 2015
 Video penggal kepala, Mesir serang militan IS
Video penggal kepala, Mesir serang militan IS
KUALA LUMPUR - Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengutuk pembunuhan kejam 21 pekerja rakyat Mesir yang dilakukan oleh kumpulan pengganas ISIS, Ahad lepas.
  
Setiausaha Agung OIC, Iyad Ameen Madani dalam kenyataan kepada Bernama, berkata OIC merakamkan ucapan takziah yang mendalam kepada keluarga mangsa, rakyat dan kerajaan Mesir.
  
"Tindakan tidak bertamadun itu sekali lagi membuktikan sifat jenayah kumpulan ini (IS), dan bagaimana jenayah yang dilakukannya terus melanggar setiap undang-undang dan menyalahi ajaran setiap agama dan nilai-nilai kemanusiaan; dan bagaimana ia terang-terang mencemarkan Islam dan menanam kebencian di seluruh dunia terhadap umat Islam," katanya dalam kenyataan itu.

[ARTIKEL BERKAITAN: Video penggal kepala, Mesir serang militan IS]

Madani menggesa puak-puak Libya mencapai penyelesaian politik terhadap perbezaan dan konflik serta membina identiti bersama sebagai warga Libya, Arab dan umat Islam.
  
Beliau menegaskan bahawa kegagalan untuk berbuat demikian akan menyebabkan Libya bertukar menjadi sebuah 'negara yang gagal' yang diselubungi keganasan,
fahaman pelampau dan berpuak-puak, dan menjadi ancaman kepada kestabilan rantau.
  
Kumpulan militan ISIS atau IS menyiarkan rakaman video Ahad lepas yang menunjukkan sekumpulan anggota IS yang menutup muka mereka memenggal kepala 21 pekerja rakyat Mesir di kawasan pantai di Tripoli, Libya. - Bernama

Sumber-SINAR HARIAN ONLINE 18.2.15

No comments:

Post a Comment