Ad

Thursday 26 February 2015

Safee tutup mulut pengkritik




 
SAFEE (kiri) kembali mendapat keyakinan setelah menjaringkan gol pertama pada musim ini.
PERCATURAN ketua jurulatih Johor Darul Takzim (Johor DT), Bojan Hodak yang menurunkan Safee Sali pada aksi pertama Kumpulan F Kejohanan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) ternyata membuahkan hasil apabila penyerang negara itu membalas kepercayaannya dengan menyumbang satu gol menarik ketika membenam wakil India, East Bengal FC 4-1 di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru malam kelmarin.

Gol menerusi aksi akrobatik Safee, 31, pada minit ke-53 jelas memberi makna yang besar buat pemain kelahiran Kajang, Selangor itu selepas kredibilitinya sebagai penyerang prolifik negara mula menjadi persoalan ramai setelah kerap kali memanaskan bangku simpanan skuad Harimau Selatan ekoran kecederaan serta kemerosotan prestasi.

Namun, pemain yang pernah menerima gaji lumayan ketika bersama pasukan Indonesia, Pelita Jaya pada 2011/12 itu berjaya menutup mulut pengkritiknya apabila kembali me­nemui sentuhan pertamanya tahun ini menerusi gol menarik tersebut selepas Nazrin Nawi, Safiq Rahim dan S. Chanturu masing-masing memberi kelebihan buat Harimau Selatan pada minit kesembilan, ke-37 dan ke-47.

“Dalam bola sepak, sesuatu keputusan dan tindakan yang dibuat dengan pantas adalah sesuatu yang penting. Ketika melihat bola tersebut menuju ke arah saya, ketika itulah saya telah buat keputusan untuk melakukannya (tendangan akrobatik) dan tidak fikir terlalu lama.

“Saya pernah melakukannya ketika beraksi pada Liga Bola Sepak Indonesia dan syukurlah malam ini (malam kelmarin) saya sekali lagi berjaya menjaringkannya,” jelas Safee ketika diminta mengulas tentang jaringannya itu selepas perlawanan berakhir.

Mengakui masih mencari-cari rentak dalam permainannya, Safee yang membantu skuad Harimau Malaya menjuarai Piala Suzuki AFF pada 2010 mendedahkan bahawa dia kini berharap gol tersebut akan menjadi penyuntik kepada moral dan perjalanan kariernya bersama Johor DT musim ini.

“Memang pada awal permainan saya masih mencari-cari rentak kerana tidak beraksi dalam beberapa perlawanan tahun ini.

“Apa yang penting ialah saya mendapat kembali keyakinan selepas menjaringkan gol ini. Saya amat berterima kasih kepada rakan sepasukan yang lain kerana banyak membantu saya dalam latihan dan perlawanan. Apa pun, saya sudah bersedia jika diturunkan pada perlawanan selepas ini,” katanya lagi.

Sementara itu, Hodak meluahkan kegembiraannya apabila menyaksikan percaturannya menurunkan Safee sebagai penyerang tunggal malam tersebut membuahkan hasil.

SUMBER-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0226&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz3SrFF4zjQ
Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment