Ad

Friday 11 October 2013

Starbucks bantah penutupan kerajaan AS


NEW YORK - Syarikat Starbucks Corp merancang mengedar petisyen kepada para pelanggannya di seluruh Amerika Syarikat (AS) untuk mendesak para wakil rakyat membuka semula operasi agensi persekutuan kerajaan sekali gus mengelak kegagalan negara membayar hutang, kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) rangkaian kedai kopi berkenaan, Howard Schultz kelmarin.
Schultz berkata, beliau mengambil tindakan tersebut kerana menyedari rakyat AS tiada platform untuk meluahkan kemarahan dan kekecewaan mereka berhubung penutupan sebahagian agensi kerajaan kerajaan pada minggu lalu.
Penutupan itu berlaku apabila anggota-anggota Parti Republikan di Dewan Perwakilan yang enggan meluluskan bajet baharu untuk pentabiran Presiden AS, Barack Obama yang menganggotai Parti Demokrat.
Perbalahan antara wakil rakyat kedua-dua pihak itu juga melibatkan had hutang untuk kerajaan AS.
Ketika ini had hutang AS ialah AS$16.7 trilion (RM53.08 trilion).
Salinan petisyen itu boleh didapati di kedai Starbucks, secara dalam talian dan iklan yang boleh dikoyak dalam akhbar New York Times, Wall Street Journal, USA Today dan Washington Post bermula semalam.
Orang ramai juga boleh membawa petisyen yang telah ditandatangani ke kedai Starbucks atau menandatanganinya di rangkaian kedai kopi itu sepanjang hujung minggu ini.
Schultz turut menghantar beberapa pucuk surat kepada ahli-ahli perniagaan bagi menggalakkan mereka menandatangani inisiatif tersebut.
"Saya sudah bercakap dengan separuh daripada 30 ketua syarikat yang tersenarai di bursa Industri Dow Jones," kata Schultz.
"Setiap CEO yang saya hubungi berkongsi kebimbangan dan kemarahan saya berhubung situasi di Washington," tambahnya.
Pentadbiran Obama telah memberi jaminan untuk memberi maklum balas terhadap petisyen itu yang mempunyai 100,000 tandatangan itu dalam tempoh 30 hari. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/12.10.13

No comments:

Post a Comment