"LABBAIKALLAHUMMA labbaik, labbaika la syarika laka labbaik, innal hamda, wa ni'mata, laka wal mulk, la syarikalak" (Kami datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah, kami datang menyahut panggilan-Mu. Kami datang memenuhi panggilan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu. Kami datang menyahut seruan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan nikmat serta kerajaan adalah milik-Mu. Tiada sekutu bagi-Mu).
Inilah seruan yang dikumandangkan oleh seluruh jemaah haji. Seruan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW yang pernah berpesan dalam haji wada' baginda kepada puluhan ribu para sahabat yang menyertai haji perpisahan itu dengan peringatan baginda, bermaksud :
Hendaklah kamu mengambil dariku cara beribadah (haji) ini kerana aku tidak tahu apakah aku akan menunaikan haji lagi selepas ini."(riwayat Muslim).
Talbiyyah inilah yang menjadi ikrar bagi bagi umat Islam sejak saat itu hingga ke hari ini intinya adalah perjanjian untuk memenuhi panggilan Allah dan menjalankan perintahNya, tanpa menyimpang sedikitpun dari apa yang Allah telah tetapkan.
Menyorot lebih mendalam tentang lafaz talbiyyah ini, ia mempunyai kaitan yang rapat dengan pembinaan Kaabah oleh Nabi Allah Ibrahim selepas roboh disebabkan banjir dan sebagainya. Lebih 3,000 tahun yang lalu, Abul Anbiyak Ibrahim a.s diperintahkan oleh Allah SWT membangunkan Kaabah bagi tujuan menyatukan umat manusia di bawah kalimah tauhid. Firman Allah SWT memperjelaskan perkara ini dalan surah al Hajj ayat 26-27 , maksudnya:
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah (untuk membinanya, lalu Kami berfirman kepadanya): "Janganlah engkau sekutukan sesuatu pun denganKu, dan bersihkanlah rumahKu (Kaabah ini) bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud (mengerjakan sembahyang). Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh."
Demikian juga Allah menyatakan perkara ini dalam surah al Baqarah ayat ke 125 : Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat yang aman; dan jadikanlah oleh Kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): "Bersihkanlah Rumahku (Kaabah dan Masjid Al-Haraam dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang-orang yang rukuk dan sujud".
Sebaik sahaja selesai pembinaan rumah yang penuh kemuliaan ini Allah SWT memerintahkan nabi yang mulia ini untuk menyeru manusia melaksanakan haji ke situ. Baginda bertanya kepada Allah SWT : "Jika aku menyeru maka siapakah yang akan mendengarku wahai Tuhan ? Jawapan Allah SWT : " Bagimu memanggil mereka, tugas-Ku adalah menyampaikan kepada mereka Maka dengan itu Ibrahim menaiki bukit Qubais di bahagian Safa yang kini telah diruntuhkan lantas memanggil manusia melaksanakan ibadah haji ini. Terdapat sebahagian riwayat yang mengatakan bahawa baginda telah menaiki sebuah tempat khas yang kini diabadikan sebagai makam Ibrahim.
Maka seruan baginda telah disampaikan oleh Allah SWT kepada setiap manusia yang masih berada dalam bentuk roh dalam tulang-tulang sulbi bapa-bapa mereka. Malah setiap benda yang bersifat jamad pun turut menyahut panggilan Nabi Ibrahim sebagai talbiyyah yang para jemaah ucapkan pada hari ini hingga ke hari Kiamat. Demikianlah seperti yang diriwayatkan menerusi Ibn Abbas dalam banyak kitab tafsir.
Pada 9 Zulhijjah, semua bakal haji akan diwajibkan hadir ke padang Arafah untuk menjalani ibadah wukuf yang merupakan rukun ke dua selepas niat. Dalam perhimpunan rasmi yang menjadi rukun dasar kepada manasik haji ini, para muslimin diwajibkan memakai ihram iaitu dua helai kain lepas yang tidak berjahit. Mereka akan diperdengarkan dengan khutbah Arafah selepas zuhur.
Doa serta zikir merupakan ibadah yang amat digalakkan memandangkan kepada mustajabnya tempat ini untuk dipanjatkan hajat seperti yang nyata dijanjikan oleh baginda Rasul SAW dalam hadis yang sahih .
Kata Ibnul Qayyim dalam Zadil Ma'ad, bahawa baginda SAW berdoa semasa berada di Arafah, maksudnya : Ya Allah ! bagi-Mu segala puji seperti yang kami ucapkan.Ya Allah ! bagi-Mu solatku, ibadahku, hidupku dan matiku.Kepada-Mu lah tempat kembaliku dan untuk-Mu wahai Tuhanku peninggalanku. Ya Allah ! Aku memohon perlindungan dari-Mu dari azab kubur, kerisauan hati dan kehancuran urusan. Ya Allah ! Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan yang dibawa oleh angin. ( Riwayat Tirmizi )
Maha suci Allah SWT yang telah mensyariatkan pertemuan terbesar manusia ini tanpa wujud sebarang keistimewaan antara yang berkulit putih mahupun hitam, yang berpangkat dan yang rendah, yang bergelar pemimpin ataupun rakyat semuanya mengadap ke arah yang sama mengharap pahala dan keredaan dari-Nya.
Selain itu, roh kepada ibadah haji juga mengajar kita untuk menanggalkan semua ikatan bersifat jahiliah sama ada berupa ikatan kaum, keturunan, bangsa, negara dan lain-lain.
RUJUKAN: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131006/re_14/Ibadah-haji-menyatukan-umat-manusia#ixzz2gu6B68CS
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment