Ad

Wednesday 28 May 2014

Tentera Thailand rampas kuasa

22 Mei 2014
 Tentera Thailand berkawal di Bangkok Thailand hari ini. - Foto EPA
Tentera Thailand berkawal di Bangkok Thailand hari ini. - Foto EPA Tentera Thailand berkawal di Bangkok Thailand hari ini. - Foto EPA
BANGKOK- THAILAND. Tentera Thailand melakukan rampasan kuasa hari ini setelah pihak yang bertelagah gagal mencapai kata sepakat tentang cara untuk menamatkan pergolakan politik yang berlarutan di negara ini selama lebih setengah tahun.

Panglima tentera Thailand Jen Prayuth Chan-ocha mengumumkan perkara itu melalui televisyen tengah hari ini.

Menurut laporan media tempatan, Jen Prayuth mengemukakan cadangan tentang cara untuk menyelesaikan konflik politik di negara ini, termasuk pengunduran kerajaan sementara, tetapi ditolak.

Pemimpin tunjuk perasaan daripada kumpulan yang menyokong dan menentang kerajaan juga ditangkap.

Pihak bertelagah yang bermesyuarat di Kelab Tentera Darat sejak dua hari lepas gagal mencapai persetujuan berhubung penyelesaian terhadap konflik politik yang melanda Thailand.

Kerajaan sementara dan kumpulan penyokong kerajaan dikenali sebagai Baju Merah, yang yakin mencapai kemenangan melalui peti undi, mahu pilihan raya umum diadakan secepat mungkin.

Kerajaan sementara, yang enggan berundur untuk memberi laluan kepada pembentukan Kabinet berkecuali, mencadangkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya agar pilihan raya umum diadakan pada 3 Ogos.

Bagaimanapun, pembangkang dan Jawatankuasa Pembaharuan Demokrasi Rakyat mendesak kerajaan sementara berundur dan perdana menteri baharu yang berkecuali, dilantik.

Mereka juga mahu pembaharuan dilakukan sebelum pilihan raya umum diadakan.

Bagaimanapun, keadaan di ibu negara Thailand ini, tenang. - Bernama
SINAR HARIAN ONLINE 22.5.14


No comments:

Post a Comment