Ad

Saturday 27 December 2014

Sebab-sebab Kaum Quraisy Menentang Nabi Muhammad SAW dan lslam

Kuasa dan pengaruh yang dipegang selama ini berhubung dengan kepimpinan kota Makkah perlu dikekalkan.Agama Islam mementingkan persamaan taraf sesama manusia. Konsep ini sangat bertentangan dengan konsep sistem sosial masyarakat jahiliah.

       Pusaka nenek moyang mereka juga perlu dipertahankan. Mereka bimbang akan hilang punca pendapatan daripada penjualan berhala yang telah menjadi amalan sejak zaman nenek moyang mereka.
Takut akan hari pembalasan kerana mereka telah banyak melahrkan dosa di dunia.Iri hati dengan kedudukan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang Nabi dan Rasul.Kematian Abu Talib dan Siti Khadijah menyebabkan tiada perlindungan kepada Nabi Muhammad SAW. Hal ini memberikan kekuatan kepada kaum Quraisy untuk menentang.[1]
Proses Penentangan
       Selepas kematian Abu Talib dan Siti Khadijah, penentangan kaum Quraisy terhadap Nabi Muhammad SAW semakin kuat. Keadaan ini memaksa baginda mencari perlindungan di Ta'if kerana di Makkah, baginda tiada lagi tempat bergantung.Nabi Muhammad SAW telah pergi ke Ta'if secara bersendirian untuk meneruskan usaha dakwah di samping mendapatkan pertolongan daripada pemimpin Ta'if namun usaha ini gagal.Kegagalan tersebut tidak melemahkan usaha baginda untuk meneruskan perjuangan menegakkan agama Islam. Baginda terus menyeru kepada kabilah-kabilah Arab yang datang ke Makkah untuk menunaikan haji agar menerima Islam.
       Nabi Muhammad SAW berasa tersisih daripada masyarakat Makkah setelah seruannya ditolak oleh kaum Quraisy dan Bani Thaqif di Ta'if.Kaum Quraisy tidak senang melihat orang Islam berhijrah ke Madinah kerana dikhuatiri mereka akan mewujudkan kuasa baharu di sana.
       Satu komplot untuk membunuh Nabi Muhammad SAW telah diusulkan oleh Abu Jahal. Dengan ini, mereka berharap ajaran Islam akan terkubur dan mereka yang berhijrah ke Madinah akan pulang semula ke Makkah. Nabi Muhammad SAW telah mengetahui tentang komplot pembunuhan tersebut. Oleh itu, Ali binAbi Talib telah menawarkan diri untuk tidur di tempat tidur baginda. Baginda telah berhijrah bersama-sama Abu Bakar secara senyap-senyap.
       Berita tentang kegagalan menangkap Nabi Muhammad SAW telah menggemparkan seluruh penduduk Makkah.Dalam suasana yang tertekan akibat ancaman kaum Quraisy itu, berlaku peristiwa yang menakjubkan, iaitu Israk dan Mikraj pada 27 Rejab tahun ke-ll kerasulan baginda. Peristiwa ini merupakan mukjizat yang amat besar ke atas Nabi Muhammad SAW.
       Peristiwa Israk dan Mikraj telah menggemparkan masyarakat Quraisy Makkah. Mereka menuduh Nabi Muhammad SAW sebagai pembohong.Namun, keadaan tersebut tidak menggugat iman orang Islam dan Abu Bakar merupakan orang yang pertama meyakini peristiwa Israk dan Mikraj. Disebabkan itu, beliau mendapat gelaran al-Siddiq (yang membenarkan).[2]


[1]Mahayudin Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal  2,19.
[2] Ibid,19.

No comments:

Post a Comment