[Hasil
pembelajaran:menjelaskan struktur masyarakat jahiliah.]
Masyarakat jahiliah mengamalkan
sistem berkabilah, iaitu satu unit sosial yang mengawal sistem pentadbiran
masyarakat. Sistem masyarakat berkabilah ini adalah berlandaskan kepada pertalian
darah dan keturunan yang diistilahkan sebagai semangat asabiyah.
Semangat asabiyah ialah
perasaan taksub kepada kabilah dan bermegah dengan kabilahnya. Mereka memandang
hina terhadap kabilah yang lain. Unit paling asas dalam sistem kabilah ialah
seseorang individu yang terikat dengan kabilah masing-masing. Seterusnya,
diikuti dengan unit keluarga (a'ilah) yang terdiri daripada ibu bapa dan
anak-anak yang tinggal dalam satu khemah.
Manakala beberapa buah khemah akan
membentuk satu kumpulan (hayy), dan beberapa hayy terbentuklah satu kaum.
Setiap kaum akan membentuk satu kabilah.Wakil daripada kaum-kaum yang membentuk
kabilah ini akan melantik seorang ketua (syeikh) untuk mengetuai kabilah mereka.
Syeikh ini bertanggungjawab mempengerusikan Majlis Kabilah.[1]
Syeikh sangat dihormati dan ditaati
dalam kabilahnya. Seseorang individu atau anggota kabilah hendaklah patuh
kepada syeikh dan bertanggungjawab terhadap kepentingan kabilahnya. Manakala
syeikh bertanggungjawab menyelesaikan masalah dalam kabilahnya, membuat
perjanjian dengan kabilah-kabilah lain, melayan tetamu dan memberi
perlindungan.
Seseorang individu dalam kabilah
mestilah sanggup menolong, menuntut bela dan berkorban untuk anggota dalam
kabilahnya walaupun dengan jalan berperang. Ini kerana mereka beranggapan
bahawa setiap individu dalam kabilah mempunyai pertalian darah dan
mempertahankan kabilah merupakan kewajipan bersama.Jika terdapat anggota
kabilah mereka dibunuh oleh anggota kabilah lain, individu dalam kabilah itu
mesti segera bertindak dengan menuntut bela tanpa mengira salah atau benarnya
anggota kabilah yang dibunuh itu.
Kehidupan masyarakat jahiliah
yang berasaskan semangat asabiyah menjadi punca perbalahan dan peperangan berlaku sesama mereka sehingga
membawa kepada perpecahan dan kemunduran.
Dalam struktur masyarakat jahiliah,
wujud susun lapis masyarakat yang jelas, iaitu kelas atasan dan kelas bawahan.
Kelas ini dibezakan dari sudut kekuasaan, kekayaan, kemahiran
dan sebagainya.Wanita, golongan
miskin dan hamba dikategorikan sebagai kelas bawahan.
AGAMA DAN KEPERCAYAAN
Kesesatan agama dalam kalangan masyarakat jahiliah
mempunyai hubungan rapat dengan ketiadaan petunjuk dan pedoman daripada kitab
suci dan rasul pada waktu itu sehingga mereka tunduk kepada kuasa berhala dan
menganut agama berhala (wathani).
Di samping agama berhala, terdapat juga
agama-agama lain seperti agama Majusi, Nasrani dan Yahudi yang telah
diselewengkan,tetapi bilangan penganutnya amatlah kecil.Pengaruh asing menjadi
faktor pendorong penyebaran pelbagai agama di Semenanjung Tanah Arab kerana
hubungannya dengan dunia luar melalui perdagangan, hubungan diplomatik
dankegiatan-kegiatan agama. Dua kuasa besar, iaitu Parsi dan Byzantine
berlumba-lumba untuk menyebarkan agama masing-masing. Parsi menyebarkan agama
Majusi sementara Byzantine menyebarkan agama Nasrani.[2]
Walau bagaimanapun, sebahagian besar
kaum Badwi di kawasan tengah Semenanjung Tanah Arab masih menyembah berhala.
Terdapat lima golongan beragama dalam kalangan masyarakat
Arab, iaitu:
(a) menyembah berhala wathani.
(b) menyembah api/Majusi.
(c) Nasrani/Kristian.
(d) Yahudi.
(e) Hanif/Samawi.
Agama menyembah berhala
merupakan agama yang dominan dalam kalangan masyarakat Arab.Orang yang
mula-mula memperkenalkan agama menyembah berhala ialah Umar bin Luai. Berhala
tersebut dibawa dari Syam lalu diletakkan di sekeliling Kaabah dan disembah.
Berhala-berhala yang disembah diperbuat daripada batu, kayu dan logam sama ada
berbentuk asli atau replika. Berhala-berhala itu dibuat daripada pelbagai jenis
seperti dari kayu, batu, gangsa, perak, emas, gandum dan buah tamar. Abdullah
Yusuf Ali dalam The Holy Quran telah membahagikan berhala kepada al-Wad iaitu
berhala menyerupai seorang lelaki. Al-Suwa berhala menyerupai wanita. Patung
ini melambangkan kecantikan wanita. Al-Yaghuth berhala berbentuk singa atau
lembu jantan. Al-Tauq iaitu berhala berbentuk kuda yang melambangkan kekuatan
dan ketangkasan berlari dan al-Nasr iaitu berhala berbentuk burung helang yang
melambangkan ketajaman penglihatan atau pandangan.[3] Pusat agama berhala terletak di kota Makkah.
Pada waktu itu di sekeliling Kaabah terdapat kira-kira 360 buah
berhala.Berhala-berhala yang terkenal di Makkah ialah al-Uzza, al-Latta dan
al-Manat.[4]
Agama Majusi berasal dari Parsi.Mereka
tidak mempunyai kitab dan tidak mengakui nabi yang diutus oleh Allah
SWT.Penganut agama Majusi mempercayai dua tuhan, iaitu tuhan yang baik dan
tuhan Yang jahat.Mereka juga percaya kepada dua konsep api, iaitu api sebagai
penerang dan api sebagai pemusnah. Agama ini terbahagi kepada tiga mazhab yang
besar, iaitu Kayumarthiyah, Zarwaniyah dan Zaradusshitiyah.[5]
Agama Yahudi ialah agama yang dibawa
oleh Nabi Musa a.s. yang diutus kepadanya kitab Taurat.penganut agama Yahudi,
iaitu Bani Israel telah mengubah isi kandungan kitab Taurat dan Allah SWT telah
melaknat mereka. Agama Yahudi yang berasal dari Palestine ini bertapak di Kota
Yathrib atau Madinah apabila masyarakat Palestin memasuki dan mendiami Hijaj
dan Yaman pada masa Raja Zul Nuwas memerintah Yaman. Di Yathrib agama Yahudi
dianuti oleh Bani Nadhir, Bani Qainuqa danQuraizah.[6]
Pengkaji sejarah berpendapat agama
Kristian mula bertapak di kota Mekah pada abad ke-14 M.Agama Nasrani (Kristian)
dibawa oleh Nabi Isa a.s. yang diturunkan kepadanya kitab suci Injil.Kaumnya
juga telah mengubah isi kandungan kitab ini..Agama Nasrani dikembangkan ke
utara Semenanjung Tanah Arab menerusi penduduk Ghassan dan Hirah, di sebelah
selatan pula menerusi penduduk Habsyah pada abad ke-6 M.[7] Agama
Kristian mula bertapak di Kota Mekah apabila kerajaan Rom meluaskan pengaruh
dan kuasanya di Yaman. Agama Kristian pada mulanya dianuti oleh penduduk di
Bahagian Selatan Tanah Arab iaitu Yaman, seperti suku kaum Taghlih, Ghassan dan
Qudhah.[8]
Segelintir orang Arab menganut agama
Hanif yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s.. Mereka digelar Hunafa (Muslim) dan
mentauhidkan Allah SWT. Golongan ini tidak mengamalkan mana-mana agama dan
kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat jahiliah. Mereka meninggalkan amalan
tradisi jahiliah seperti minum arak, berjudi, makan bangkai, makan darah dan
sebagainya. Golongan ini menentang agama dan kepercayaan yang dianuti dan
diamalkan oleh masyarakat Jahiliah sebelum Islam.[9]
Kepercayaan animisme
Bentuk kepercayaan masyarakat
jahiliah terbahagi kepada dua, iaitu kepercayaan beragama dan kepercayaan
animisme.Sebahagian masyarakat jahiliah yang tidak beragama mengamalkan
kepercayaan animisme.Antara amalan animisme masyarakat jahiliah ialah memuja
roh, penunggu atau kuasa ghaib, menyembah objek-objek seperti batu atau
pokok-pokok yang besar, api dan sebagainya.
Masyarakat jahiliah juga memuja
matahari, bulan dan bintang kerana menganggap cakerawala mempunyai kuasa dalam
kehidupan mereka. Mereka percaya bahawa matahari membolehkan tumbuh-tumbuhan
hidup, manakala bulan dan bintang pula menjadi petunjuk dalam perjalanan pada
waktu malam.
Golongan masyarakat jahiliah
yang menyembah Tuhan Padang Pasir pula dikenali sebagai ahl al-Saf.Amalan yang
dilakukan oleh golongan ini ialah berjalan-jalan di padang pasir pada waktu
malam sambil menyanyi, bergendang dan membawa unggun api.
Selain itu, terdapat juga masyarakat
jahiliah yang mengamalkan ajaran sihir dengan menyembah jin dan
dewa-dewa.Manakala ada pula segolongan masyarakat jahiliah yang
menyembah malaikat lelaki dan
perempuan kerana dianggap sebagai perantara.Masyarakat jahiliah juga mempunyai
kepercayaan tradisi yang berunsur tahayul seperti menilik nasib,sangka baik dan
sangka buruk dengan isyarat-isyarat tertentu, mempercayai kuasa azimat tangkal
dan ahli nujum.Kedatangan Islam telah mengubah corak kehidupan masyarakat jahiliah
bukan sahaja dari segi agama tetapi juga dari segi ketamadunan fizikal dan
mental.[10]
POLITIK
Pada zaman jahiliah, tidak terdapat
kerajaan yang mempunyai struktur pemerintahan yang teratur dan
berkuasa.Kedudukan politik masyarakat pada zaman jahiliah dilihat
tergugat akibat penjajahan kuasa-kuasa asing. Zaman ini dikenali sebagai zaman
penjajahan kerana sebahagian besar Semenanjung Tanah Arab dijajah oleh
Byzantine dan Parsi. Masyarakat Quraisy Makkah turut tergugat dengan ancaman-ancaman
kuasa asing. Contohnya, serangan tentera bergajah oleh tentera Habsyah pimpinan
Abrahah yang datang dari Yaman pada tahun 570 M (dikenal sebagai Tahun Gajah),
iaitu tarikh keputeraan Nabi Muhammad SAW.
Masyarakat jahiliah sering berperang
sesama sendiri dan hidup berpuak-puak untuk mendapatkan restu dan perlindungan
daripada pemerintah. Pada zaman penjajahan, mereka tidak lagi berupaya untuk
membela diri kerana berasa rendah diri, kalah dan patah semangat
untuk terus berjuang. Akibatnya,
mereka menyerah kalah kepada kuasa-kuasa asing yang
telah mendirikan
kerajaan-kerajaan boneka di Ghassan (naungan Parsi), Hirah (naunganByzantine)
dan Yaman (naungan Habsyah).
Walaupun tempat-tempat tersebut
mempunyai pentadbiran dan pemerintahan sendiri, tetapi ini tidak boleh dianggap
sebagai sebuah pemerintahan yang maju dan bertamadun kerana masing-masing
terletak di bawah kuasa penjajah.[11]
EKONOMI
Walaupun kehidupan masyarakat Arab di
Yaman agak mewah,beragama dan bermoral pada suatu ketika dahulu yang disifatkan
dalam al-Quran sebagai baldatun tayyibatun wa rabbun ghafur,tetapi berikutan
keruntuhan Empangan Ma'arib dan kekufuran, kehidupan mereka bertukar menjadi
mundur, papa kedana serta sesat.
Selepas keruntuhan Empangan Ma'arib dan
penjajahan ke atas Semenanjung Tanah Arab, keadaan politik dan ekonomi semakin
meruncing. Kawasan utara Semenanjung Tanah Arab juga turut terjejas akibat
penjajahan Byzantine dan Parsi, bukan sahaja dari segi politik,tetapi juga dari
segi ekonomi dan sosial.
Ramai penduduk di selatan Semenanjung
Tanah Arab berhijrah ke utara dan menjalankan aktiviti perdagangan. Namun,
kegiatan perdagangan tidak menguntungkan kerana pelbagai halangan seperti
pertelagahan sesama kabilah Arab. Perhijrahan ini juga disebabkan kemerosotan
hasil pertanian yang berlaku di selatan Semenanjung Tanah Arab pada ketika itu.
Kerajaan Himyar mencari alternatif
dengan melaksanakan dasar penaklukan untuk mengumpulkan kekayaan.Pada mulanya,
mereka berjaya mengumpulkan harta yang banyak
melalui penaklukan, tetapi
selepas tahun 300 M, kerajaan ini mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk
hingga kejatuhan Habsyah pada tahun 534 M. Sejak itu, pertumbuhan ekonomi di
Semenanjung Tanah Arab semakin lembap.
Peristiwa percubaan tentera Habsyah
menawan kota Makkah telah memburukkan lagi situasi perdagangan antara kedua-dua
buah kawasan ini.Makkah tersepit di antara Byzantine dengan Parsi hingga
menyekat perkembangan perdagangannya.Konflik
ekonomi yang wujud dalam masyarakat jahiliah menyebabkan ekonomi masyarakat
Arab pada waktu itu tidak
dapat berkembang.
Pada dasarnya ketidakstabilan politik
sanenanjung Tanah Arab merupakan asas kepada pelbagai masalah ekonomi dalam
kalangan masyarakat Arab.
Sosial
Susun lapis masyarakat Arab bermula
daripada 'a'ilah (family), dikuti fasilah (gabungan dua a'ilah atau lebih),
bani (gabungan dua failah atau lebih), fakhidh (gabungan dua bani atau
lebih),batn (gabungan dua fakhidh atau lebih), imarah (gabungan dua batn atau
lebih), qabilah (gabungan dua imarah atau lebih) dan yang terbesar sya'b (iaitu
bangsa Arab).
Setiap individu bermegah-megah dengan
kabilahnya dan memandang hina kabilah-kabilah yang lain.Semangat setia kawan atau asabiyah menyebabkan
persengketaan sering berlaku sesama mereka walaupun hanya disebabkan perkara
kecil.
Mereka sering berperang sesama sendiri
untuk mencari nama, kuasa, pengaruh dan harta benda sebagai lambang kemegahan
kabilah mereka.Tawanan perang dijadikan hamba abdi jika tiada siapa yang
menebus atau melindungi mereka.
Pada zaman jahiliah, wanita tidak
mempunyai tempat yang sewajarnya dalam masyarakat dan sering dibawa
bersama-sama dalam peperangan untuk memberikan perangsang kepada tentera.Mereka
juga sanggup menanam bayi perempuan hidup-hidup kerana menganggap anak
perempuan akan memberikan masalah sosial dan ekonomi kepada mereka.
Masyarakat jahiliah berkahwin tanpa had
dan batas.Hamba dipandang hina dan mempunyai status terendah dalam masyarakat
serta sering diperlakukan dengan perkara-perkara di luar nilai
kemanusiaan.Keadaan ini wujud kerana kehidupan mereka bercirikan unsur-unsur
gasar yang berlawanan dengan ketamadunan.
Secara umumnya sistem sosial masyarakat
jahiliah tidak menjadikan teras perpaduan sesama kabilah sebagai tunjang
kekuatan bangsa mereka.
Ilmu Pengetahuan
Penyebaran ilmu pengetahuan dan
peradaban pernah berlaku di Selatan Semenanjung Tanah Arab pada zaman
kegemilangannya,sehingga terdirinya beberapa buah kerajaan Arab seperti
kerajaan Qataban, Ma'in, Saba' dan Himyar. Namun begitu, ketamadunan itu runtuh
akibat kekufuran, kemaksiatan, kejahilan dan kedudukan ekonomi mereka turut
musnah akibat keruntuhan Empangan Ma'arib yang menjadi pemangkin kepada ekonomi
pertanian.
Sejak itu, kira-kira 300 tahun
sebelum Islam, masyarakat Arab mula memasuki zaman jahiliah dan zaman
penjajahan.
Dalam tempoh tersebut, masyarakatArab
telah mengalami Zaman Gelap dan mundur bukan sahaja dari segi agama dan akhlak,
tetapi juga dari segi ilmu pengetahuan.Masyarakat jahiliah tidak mempunyai ilmu
pengetahuan yang tinggi dalam pelbagai bidang seperti agama, politik,
ekonomi,perniagaan dan perdagangan.
Sejak sebelum zaman jahiliah, penyebaran
ilmu pengetahuan telah berlaku di kawasan pinggir bahagian Selatan dan Barat Laut
Semenanjung Tanah Arab kerana hubungan perdagangan dengan bangsa
asing.Penyebaran ilmu amat terbatas dalam masyarakat jahiliah kerana minat
mereka kepada perdagangan mengatasi minat untuk menuntut ilmu pengetahuan.
Ketiadaan pewarisan ilmu menyebabkan
mereka gagal membina semula Empangan Ma'arib yang sudah runtuh.Di Semenanjung
Tanah Arab pada waktu itu hanya terdapat 17
orang kaum Quraisy yang pandai
membaca dan menulis. Jumlah ini amat kecil berbanding saiz masyarakat Arab pada
waktu itu.Jadi, masyarakat tersebut boleh dianggap sebagai masyarakat yang buta
huruf
Masyarakat Arab menumpukan kepada daya
ingatan dan hafalan kerana mereka tidak tahu membaca dan menulis. Jika sesuatu
data atau maklumat tidak diminati, ia akan luput begitu sahaja.Dalam bidang
kesusasteraan, sebahagian masyarakat Arab tahu bersyair, bersajak dan
berkhutbah.
Karya-karya kreatif yang dihasilkan
berbentuk semula jadi, iaitu karya yang lahir daripada kreativiti dan bakat
semula jadi. Karya yang dihasilkan hanya untuk berseronok-seronok dan bukannya
karya berbentuk ilmiah.
Berdasarkan keterangan-keterangan yang
diberikan, jelas bahawa sebelum kedatangan Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad
SAW, wujud masyarakat jahiliah di Semenanjung Tanah Arab.Justeru, Allah SWT
mengutuskan Nabi Muhammad SAW dan menurunkan al-Quran untuk menjadi panduan dan
rujukan kepada manusia. Al-Quran bukan hanya mengandungi ajaran-ajaran
berbentuk akidah, syariah dan akhlak, tetapi juga bidang-bidang lain seperti
politik, ekonomi, sosial, perundangan, perubatan, sains dan bidang-bidang
pendidikan yang lain.
Akidah dan ilmu pengetahuan amat penting
dan tidak boleh dipisahkan. Melaluinya manusia membina tamadun, mengenali dan
mengingati Allah SWT.Kesan dan pengaruh pendidikan Islam yang disampaikan oleh
Nabi Muhammad SAW kepada manusia mengenai ilmu pengetahuan dan tamadun Islam
amat mendalam.
Sekiranya dibandingkan sumbangan
masyarakat Islam dengan masyarakat jahiliah dari segi ilmu pengetahuan, sudah
tentu perbezaannya amat ketara. Sesetengah pendapat mengatakan bahawa
masyarakat jahiliah tidak memberikan apa-apa sumbangan dalam aspek ilmu
pengetahuan.
Dengan perkataan lain, pencapaian ilmu
pengetahuan pada zaman jahiliah amat rendah. Apatah lagi ramai dalam kalangan
mereka tidak berminat dengan ilmu pengetahun, bahkan kebanyakan mereka
dikategorikan sebagai golongan buta huruf.[12]
[1]
Ibid,7.
[2] Ibid,9
[3]
Mahdi Shuid. Et.al, Teks STPM Sejarah Islam Penggal 2, (Bandar Baru Bangi
:Penerbitan Pelangi Sdn.Bhd,2013),18.
[4]Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,9.
[5] Ibid,9.
[6] Mahdi
Shuid. Et.al, Teks STPM Sejarah Islam Penggal 2, (Bandar Baru Bangi :Penerbitan
Pelangi Sdn.Bhd,2013),20.
[8]Mahdi
Shuid. Et.al, Teks STPM Sejarah Islam Penggal 2, 20.
[9]
Ibid.,21.
[10] Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,10.
[11] Mahayudin
Hj.Yahya et.al.,Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2,11.
[12]
Ibid,13.
No comments:
Post a Comment