Oleh Siti Salmiah A Hamid
Sewaktu melihat sekumpulan
kanak-kanak leka membelek komik manga yang sememangnya popular dari Jepun,
tercetus di hati penulis untuk mengetahui lebih mendalam mengenai kewujudan
komik.
Meskipun penulis masih
tercari-cari definisi komik itu sendiri, secara ilmiahnya inspirasi penciptaan
komik dikatakan bermula pada 1986 menerusi ‘Comics and Sequential Art’, Will
Eisner yang mendefinisikan komik sebagai susunan gambar dan kata-kata untuk
menceritakan sesuatu.
Manakala melalui ‘Understanding
Comics’, Scott McCloud mengiktiraf komik sebagai jajaran imej bergambar dan
lain-lain dalam urutan sengaja yang bertujuan menyampaikan maklumat atau
menghasilkan tindak balas estetika pada penonton.
Beberapa edisi komik di abad
ke-19 berjaya dikumpulkan oleh Muzium Victoria dan Albert yang dimiliki
Heinrich Hoffmanns menerusi ‘Struwwelpeter’ dan Wilhelm Buschs dalam ‘Max und
Moritz’ serta di abad ke-20, koleksi komik milik Rodolphe Topffers dalam ‘L
Histoire Veritable de Monsieur Crepin’ (Paris, 1837) dan ‘Herrn Piepmeyer’ oleh
Adolf Schrodters (Frankfurt, 1848).
PEKOMIK sentiasa mengalu-alukan
kemunculan bakat baru selain berusaha meningkatkan industri komik tempatan
menerusi forum, lawatan, bual bicara dan menggalakkan ahlinya menyertai fiesta
komik.
Di dalam negara sendiri,
penyair Harun Aminurrashid (1952) memberikan definisi komik sebagai ‘cerita
bergambar’ yang dirujuk kepada istilah kartun.
Justeru, definisi komik juga
membawa pelbagai penafsiran, sekali gus membuktikan komik sebenarnya adalah
medium bersifat sejagat merentasi semua lapisan masyarakat.
Penghasilan komik dan isi
ceritanya mempunyai jalan cerita lebih serius, bersiri dan berkala bagi
membolehkan orang ramai meneruskan pembacaan tanpa henti.
Ia mempunyai cerita tersendiri
sama ada memaparkan kisah mengenai pendekar, penyiasatan, peperangan, kisah
misteri dan mitos yang berkait dengan rakyat.
Penciptaan komik di Malaysia
bermula seawal 1930-an apabila Mohd Ali Sanat (A.S) muncul dengan karikatur Wak
Ketok dalam akhbar Utusan Zaman.
Pelukis komik ini turut
menghasilkan Wak Keledek antara karikatur yang muncul sezaman dengan Wak Ketok
sekali gus kedua-duanya menjadi siri komik perintis kepada perkembangan seni
lukis komik di negara kita.
Nama seperti Raja Hamzah dan
Saidin Yahya menerusi Badang dan Sultan Alauddin, Yusuf Idris bersama Othman
Kangkong menerusi Kasih Adek Beradek II dan Musoh To’ Janggot, K Bali dan Nik
Mahmood Idris yang menghasilkan komik berjudul Kasturi antara penghasil komik sekitar
1950-an.
Kedatangan Abdul Halim Teh dari
Lenggong, Perak turut dianggap sebagai tokoh penting dalam sejarah komik Melayu
di pertengahan 1950-an menerusi siri seperti Sumpah Ibu, Keris Berpuaka, Bidan
Muda dan Tuah Adek.
Zaman perkembangan komik dilihat
semakin meriah ketika memasuki era 1960-an apabila masyarakat mula memberi
perhatian kepada kelahiran komik, sekali gus melahirkan ramai bakat baru dalam
bidang ini serta persaingan antara syarikat penerbitan untuk menerbitkan lebih
banyak komik di pasaran.
Lahirlah nama seperti Zar
menerusi Jahanam, komik Inspector Rahman Bersabong Nyawa oleh Abd Razak, Alias
Kulub, Osman Baru, Meor Shahriman Hassan, Sulaiman Awang, Hussein Saad,
Mohammad Nor Khalid (Lat), Samudera Perwira, Shukor Lin, Rahman Bakree, Solihin
Othman menerusi Putera Tun Kudin, Hambia E dan A Fauzi Yusof.
Tidak disangkal lagi, dunia
komik bermula apabila cetakan akhbar diperkenalkan sekitar era 1930-an menerusi
lukisan bergambar yang ketika itu digunakan sebagai kiasan dan isu seterusnya
memikat pembaca serta menaikkan edaran akhbar.
Kekuatan itu digunakan sebagai
alat komunikasi di dada akhbar seperti Utusan Kanak-Kanak, Warta Ahad, Warta
Jenaka, Lembaga, Majlis dan Utusan Melayu yang memberi ruang kepada lukisan
komik.
Meskipun dikategorikan sebagai
ruangan kartun yang dilahirkan menerusi ruangan kecil, gabungan lukisan dan
dialog berjaya melahirkan satu perkembangan siri cerita bergambar yang kini
dikenali sebagai komik.
Perkembangan komik pastinya
sudah melalui pelbagai era membolehkan masyarakat masa kini mendapatkan siri
komik yang dibukukan, lebih tersusun, berwarna, mempunyai muka depan dan
bermuka surat tebal berbanding di zaman dulu kala.
Bagaimanapun, komik komersial
turut tidak lekang berdepan pelbagai konflik termasuk persaingan, penolakan
malah diskriminasi di pasaran tempatan mahupun antarabangsa.
Tambahan pula tidak semua pihak
menganggap komik kini mempunyai nilai sentimental, apatah lagi dengan kewujudan
pelbagai komik versi antarabangsa, komik tempatan dilihat semakin terpinggir
dan tidak dipedulikan.
Konflik demi konflik terpaksa
dihadapi komik tempatan bukan lagi perkara baru, biarpun komik seperti
Anak-Anak Sidek, Aku, Kau Malaysia, Pahlawan Mimpi dan Liga Pendekar pernah
mewarnai pasaran dengan sambutan hangat.
Pensyarah lukisan di Fakulti
Filem, Teater dan Animasi, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Muhammad Azhar
Abdullah berkata, kesuraman dunia komik tempatan dipengaruhi arus kemunculan
komik versi antarabangsa yang dilihat lebih mudah menawan perhatian masyarakat
moden.
Menurutnya, pelukis komik pada
hari ini menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan untuk meneruskan
penghasilan sebuah komik.
“Kesukaran itu bukan saja
berpunca daripada pelukis komik, tetapi juga daripada penerbit dan pengedar
yang tidak yakin dengan jualan komik tempatan.
“Kebanyakan kedai buku
terkemuka dalam negara lebih mengutamakan komik versi antarabangsa dan dilihat
seperti menganaktirikan komik tempatan kerana diletakkan di barisan belakang
rak jualan.
“Kekurangan beginilah menutup
rezeki pelukis komik, sekali gus menghalang perkembangan komik tempatan di
zaman ini,” katanya yang banyak menghasilkan Komik-M di bawah PTS Publication.
Dia yang serius dalam bidang
komik sejak 2001 melahirkan rasa kesalnya kerana banyak peluang yang sepatutnya
terbuka luas kepada pelukis dan penulis komik di Malaysia hanya dilihat sepi.
“Pelbagai cabaran perlu
dihadapi oleh pelukis komik bersiri. Pelukis, idea dan bahan penceritaan wujud,
tetapi kekurangan penerbit dan pemasaran menghalang rezeki anak muda tempatan.
“Persaingan pula semakin meluas
apabila komik antarabangsa lebih banyak diperkenalkan daripada menaikkan jenama
komik tempatan. Lihat saja lambakan komik manga dari Jepun dan komik adiwira
dari negara Barat yang tidak mempunyai unsur patriotik negara ini.
“Selain itu, tiada penerbit
yang sanggup membayar komik ‘realism’ dengan menubuhkan kru komik terdiri
daripada pelukis, penulis, pewarna, pelakar dakwat, grafik dan editor.
“Bakat mereka ini lebih
dihargai di beberapa negara seperti Hong Kong, Jepun dan Amerika Syarikat
kerana negara berkenaan menghasilkan komik mingguan dan bulanan,” kata mantan
Presiden Persatuan Penggiat Komik Malaysia (PEKOMIK) 2006 - 2012 ini.
PEKOMIK gesa beri peluang
kepada pengkarya
Presiden PEKOMIK (2012 hingga
sekarang), Faizal Mukhtar, 33, turut berharap peluang yang meluas diberikan
kepada generasi baru dan lama kepada pelukis dan penulis komik tempatan.
“Pelukis komik kini tidak saja
terarah kepada buku dan majalah, namun kemodenan membolehkan komik dihasilkan
juga di dalam bentuk digital dan animasi.
“Di sini kerajaan perlu
memainkan peranan untuk membolehkan penulis komik memperluaskan bakat, meraih
populariti dan keuntungan sama ada menerusi pertandingan mencipta komik bersiri
atau komik majalah atau menyediakan satu bentuk dana yang dapat membantu
pelukis terbabit seperti mana yang pernah disediakan Perbadanan Pembangunan
Multimedia (MDeC).
“Lambakan komik luar negara
menyebabkan identiti komik tempatan terjejas, selain serangan digital disalah
guna oleh perompak dan plagiat digital yang mahu menyenangkan diri sendiri
hingga menyebabkan pelukis komik dan kartun mengalami kerugian,” katanya yang
mengalu-alukan bakat muda dari sekolah, pengajian tinggi dan orang awam untuk
menyertai PEKOMIK.
Artikel ini disiarkan pada :
2014/01/31 SUMBER:MYMETRO ONLINE
No comments:
Post a Comment