Ad

Thursday 30 January 2014

Permintaan yang keterlaluan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my
 
TROUSSIER dikatakan meminta keistemewaan yang lebih banyak menguntungkan dirinya sahaja daripada misi membentuk skuad Harimau Malaya.

NAMPAK gayanya, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sudah tidak berminat lagi untuk mendapatkan khidmat jurulatih asing, Phillipe Trousiier.

Ia gara-gara FAM dikatakan enggan lagi meneruskan perbincangan dengan Troussier selepas bekas pengendali Jepun itu dikatakan banyak 'songeh'.

Semalam, menurut sumber wartawan Perancis, Troussier yang ditawarkan kontrak tiga tahun untuk dilantik sebagai jurulatih baharu Harimau Malaya, telah berunding dengan pihak teratas FAM bagi membincangkan hala tuju bola sepak negara di ibu negara.

Begitupun, perbincangan tersebut tidak menemui jalan penyelesaian apabila syarat yang ditetapkan hanya menguntungkan sebelah pihak sahaja.

“Troussier enggan FAM meletakkan sebarang KPI (Indeks Petunjuk Prestasi) terhadapnya. Baginya, beliau sendiri yang mahu meletakkan hala tuju bola sepak negara.

“Selain itu, jika beliau tidak berpuas hati dengan permukaan padang, prestasi pemain mahupun pasukan atau mana-mana perkara berbangkit, Troussier mahu kontrak tersebut ditamatkan dengan segera.

“Lebih memeranjatkan, sebagai contoh; jika FAM bersetuju melantiknya dan kemudiannya Trous- sier melepas jawatannya dalam tempoh setahun bersama Harimau Malaya, beliau mahu FAM tetap membayar gaji untuk baki kontrak biarpun Troussier sendiri yang menamatkan kontrak tersebut.

“Kini, apa yang pasti, FAM sudah tidak 'berselera' dengan Troussier apabila perjanjian itu dilihat hanya menguntungkan Troussier sahaja,” kata sumber itu kepada Kosmo!, semalam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan, FAM telah hampir pasti telah untuk mendapatkan sentuhan Troussier selepas mengadakan dua pertemuan tidak formal di China (Jun lalu) dan di Singapura pada November lalu.

Selepas itu, FAM hampir pasti untuk mendapatkan khidmat Troussier selepas badan persatuan induk bola sepak negara itu bersetuju untuk memenuhi tuntutan gaji yang dimahukan oleh bekas jurulatih FC Ryukyu sebanyak gaji AS$1.52 juta (RM4.9 juta) setahun menerusi penajaan.

Buat masa ini, Datuk Ong Kim Swee dilantik sebagai jurulatih sementara Harimau Malaya dan FAM enggan membuat keputusan terburu-buru untuk mencari calon pengendali import baharu selepas kesal dengan sikap Troussier.

Selain Troussier, jurulatih AS Roma, Zdenek Zeman; bekas jurulatih Liverpool, Alex Miller; bekas pemain Perancis, Marcel Desailly dan bekas jurulatih China dan Uzbekistan, Bob Houghton dikatakan berada dalam radar FAM.


SUMBER:kosmo 31.1.14

No comments:

Post a Comment