Ad

Friday 31 January 2014

Eyin tekad kuasai Sukan Asia

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my
 
EYIN (kiri) berharap Tahun Kuda pada tahun ini membawa lebih banyak tuah dalam kariernya sebagai atlet wusyu negara.

PENYUMBANG pingat emas Sukan SEA ke-1000 negara, Phoon Eyin berharap Tahun Kuda bagi sambutan Tahun Baru Cina kali ini akan membawa tuah baginya untuk tersenarai dalam skuad negara pada Sukan Asia di Incheon, Korea Selatan September depan.

Walaupun sedar dengan harapan yang bakal dihadapi selepas mempamerkan aksi mempesonakan ketika memenangi acara qiangshu di Myanmar Disember lalu, srikandi wusyu itu juga berharap dapat mengulangi skrip tersebut pada temasya empat tahun sekali itu nanti.

Tahun ini juga akan menjadi sambutan Tahun Baru Cina yang meriah bagi lepasan pelajar Tingkatan 5 Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) itu, namun Eyin mengakui dia juga harus menumpukan perhatian terhadap latihan.

"Selepas cuti sambutan Tahun Baru Cina, saya akan kembali menyertai kem latihan dan saya harap dapat lakukan yang terbaik kerana saya mahu tersenarai dalam kontinjen negara ke Sukan Asia.

"Saya masih belum tahu lagi bila tarikh sebenar pemilihan, tetapi keputusan sudah tentu akan terletak sepenuhnya di tangan jurulatih," kata Eyin.

Terdahulu, Eyin berjaya melakar sejarah tersendiri apabila menyumbang emas ke-1000 buat kontinjen Malaysia sejak menyertai temasya dwi tahunan itu pada 1959.

Lebih menarik emas yang diraih itu turut melengkapkan sasaran skuad wusyu iaitu tiga emas.

Turut menyumbangkan emas pada Sukan SEA 2013 itu ialah Diana Bong Siong Lin dan Tai Cheau Xuan menerusi acara nanquan wanita dan nandao wanita.

Selain acara qiangshu, Eyin juga mengakui dia juga tidak mempunyai masalah sekiranya beraksi dalam acara qingshu dan changquan jika tersenarai ke temasya Sukan Asia September depan.

Ditanya mengenai sasarannya sekiranya tersenarai dalam skuad Sukan Asia, Eyin berkata, dia hanya mengharapkan prestasi yang terbaik dan lebih cemerlang daripada Sukan SEA.

"Buat masa ini saya mahu tersenarai dahulu. Jika layak ia akan menjadi Sukan Asia saya yang pertama jadi saya akan cuba buat yang terbaik dan kalau boleh mahu memenangi pingat emas untuk negara," tambah Eyin.

KOSMO ONLINE 31.1.14

No comments:

Post a Comment