Ad

Friday 31 January 2014

Chin Aun terima ucapan awal Tahun Baharu Cina dari Choon Wah

KUALA LUMPUR - Sambutan Tahun Baharu Cina kali ini akan dikenang sebagai detik menyedihkan buat keluarga Wong Choon Wah apabila legenda bola sepak negara itu meninggal dunia awal pagi semalam akibat serangan jantung.

Peminat bola sepak tanah air sudah pasti berasa sedih dengan pemergian pemain tengah berwibawa itu pada usia 67 tahun kerana mendiang sentiasa diingati sebagai antara tonggak skuad Sukan Olimpik 1972 Munich.

Menurut rakan seangkatan dengan mendiang, Datuk Soh Chin Aun, beliau amat terkejut kerana menerima Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) sambutan Tahun Baharu Cina terlalu awal dari rakan sepasukannya itu.

"Selepas itu saya dapat tahu daripada isterinya bahawa beliau telah meninggal dunia akibat serangan jantung di rumahnya di Sri Petaling dan dibawa ke Hospital Kuala Lumpur pada pukul tiga pagi tadi (semalam)," katanya.

Jelas Chin Aun, Choon Wah bukan saja sempat menghantar mesej kepada dirinya malah kepada rakan-rakannya yang lain, sekali gus menimbulkan kehairanan kenapa ia dihantar terlalu awal.

Selain dikenali sebagai pemain yang beraksi dalam ketiga-tiga perlawanan Sukan Olimpik 1972, Choong Wah juga antara kelompok awal pemain negara yang beraksi di luar negara apabila bersama kelab Liga Hong Kong, South China dari 1972 hingga 1974.

Antara pemain yang beraksi bersama Choon Wah di Olimpik 72 selain Chin Aun ialah Namat Abdullah, Ali Bakar, Mohamed Bakar, Wong Kam Fook dan Othman Abdullah, di bawah kendalian jurulatih, Jalil Che Din.

Pada perlawanan pertama menentang Jerman Barat yang menyaksikan Malaysia tewas 0-3, Choon Wah berada dalam kesebelasan utama, pada aksi kedua dia membantu skuad negara menewaskan Amerika Syarikat 3-0.

Hasrat untuk melihat Malaysia mara ke pusingan seterusnya tidak kesampaian apabila Choon Wah dan rakan-rakan dibelasah 6-0 oleh Maghribi dalam perlawanan terakhir Kumpulan A.

Choon Wah juga merupakan bekas tonggak Selangor yang membantu pasukan itu muncul juara Piala Malaysia pada era 70-an dan 80-an.

Sikap tenang dan kebolehan beliau dalam mengemudi jentera tengah pasukan kebangsaan menjadi sebutan dan pujian jurulatih dan peminat bola sepak tempatan ma

Mendiang akan disemadikan di Tanah Perkuburan Kwang Tong, Sungai Besi, 8 malam ini.

SUMBER: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140201/su_03/Chin-Aun-terima-ucapan-awal-Tahun-Baharu-Cina-dari-Choon-Wah#ixzz2s2ZbIdxA © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment