Ad

Thursday 30 January 2014

'Bukan salah Pahlawan Merah'

 Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my
 
PENYERANG Kelantan, Mohamad Ghaddar (kiri) dicabar pemain PKNS, Abd. Ghani Rahman pada aksi di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu kelmarin.

KETUA jurulatih Kelantan, Steve Darby enggan menyalahkan barisan pemainnya ekoran kekalahan mengejut 1-2 kepada PKNS pada aksi Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam kelmarin.

Menurut Darby, skuad The Red Warriors telah menampilkan rentak terpuji sepanjang perlawanan, namun akhirnya kecewa dengan kesilapan dalam tempoh seminit sehingga mengundang padah buat mereka.

"Corak permainan PKNS begitu tersusun dan berdisiplin. Anda (pihak media) beritahu apa yang perlu saya buat.

"Saya ada dua penyerang (Mohammad Ghaddar dan Francis Forkey Doe) yang mempunyai banyak peluang tetapi gagal menjaringkan gol dalam perlawanan ini.

"Dua gol (PKNS) dalam tempoh satu minit itu betul-betul tidak masuk akal. Gol pertama mereka berpunca daripada set piece, sesuatu yang saya tidak suka tetapi telah berlaku dalam perlawanan ini," katanya kelmarin.

Kelantan terlebih dulu membuka membuka tirai jaringan hasil tandukan Ahmad Fakri Saarani pada minit ke-30.

PKNS menyamakan kedudukan menerusi kapten, Mohd. Fauzan Dzulkifli pada minit ke-40 sebelum Mohd. Aminuddin Mohd. Noor menambah gol kedua pasukan pelawat seminit kemudian.

Darby memberitahu, beliau mahu barisan pemainya menjadikan kekalahan tersebut sebagai pengajaran menjelang aksi seterusnya.

"Kami tewas kepada PKNS disebabkan kesalahan pemain sendiri. Saya mahu semua pemain belajar daripada kesilapan ini.

"Mengapa dua gol itu terhasil sedangkan lawan hanya memperoleh tiga peluang tetapi kita ada 21 percubaan ke pintu gol mereka.

"Sukar bagi kami menembusi pintu gol lawan, apatah lagi ada 10 pemain mereka 'berkampung' di situ," ujarnya.

Darby menambah, ketiadaan Mohamed Shawky yang diketepikan akibat kecederaan otot paha menjejaskan perancangan Kelantan sehingga memaksa beliau melakukan rombakan.

"Amat berbeza corak permainan kami tanpa Mohamed Shawky. Malam ini (kelmarin) saya bukan saja kehilangannya tetapi juga Nazri Ahmad dan Amar Rohidan.

"Ini memaksa saya meletakkan Fakri selaku pemain tengah dan dia tetap beraksi cemerlang biarpun bermain di luar posisi asalnya," katanya.

KOSMO ONLINE 30.1.14

No comments:

Post a Comment