Ad

Wednesday 29 January 2014

Sifat bakhil boleh binasakan umat

Orang kaya yang bersyukur adalah orang yang mencari harta dengan cara yang halal dan menggunakan harta itu pada jalan yang disuruh oleh Allah SWT. Allah SWT bersabda yang bermaksud: “Sesiapa memberikan hartanya pada jalan Allah dan bertakwa, dan mengakui dengan yakin adanya pahala yang terbaik (syurga), Kami permudahkan untuknya jalan menuju kemudahan (kebahagiaan).” (Surah al-Lail, ayat 5-7)

Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Kamu tidak sekali-kali dapat mencapai kebajikan yang sempurna sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Dan apa juga yang kamu dermakan, sesungguhnya Allah mengetahuinya.” (Surah Ali-Imran, ayat 92)


Jabir berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Saudara semua hendaklah takut melakukan penganiayaan, sebab perbuatan menganiaya itu menyebabkan pelbagai kegelapan pada hari kiamat. Saudara semua hendaklah takut pada perbuatan bakhil, sebab sifat bakhil itu membinasakan umat sebelum saudara. Bakhil menyebabkan mereka menumpahkan darah sesama sendiri, dan menghalalkan apa yang diharamkan ke atas mereka.” (Riwayat Muslim)

SUMBER: BERITA HARIAN ONLINE 30.1.14

No comments:

Post a Comment