Ad

Monday 13 January 2014

Chong Wei kempunan pertahan status

JAGUH negara, Datuk Lee Chong Wei terlepas peluang mempertahankan gelaran juara kejohanan badminton Siri Super Terbuka Korea 2014.

Tampil selaku juara tiga edisi - 2010, 2012 dan 2013, Chong Wei sekali lagi terpaksa akur dengan kehebatan bintang muda China, Chen Long apabila tewas 14-21, 15-21 di pentas final pada aksi yang berlangsung selama 56 minit di Gimnasium Olimpik 2, Seoul semalam.

"Saya fikir, kekalahan saya pada set pertama adalah berpunca daripada sikap saya sendiri. Saya kurang sabar dan kerap membuat kesilapan kecil.

"Pada set kedua, saya berjaya mendahului dengan baik tetapi saya tersilap percaturan, Chen Long pula berjaya mendapat keyakinan untuk bangkit semula.

"Secara keseluruhan, saya akui Chen Long bermain sangat bagus hari ini (semalam)," jelas Chong Wei.

Bagaimanapun, Chong Wei menjelaskan, dia tidak begitu bimbang terlepas gelaran Super Siri pertama itu bagi tahun ini.

"Saya akan kembali memberi tumpuan pada Terbuka Malaysia dan selepas itu, saya akan mula memilih kejohanan. Saya akan cuba perlahankan sedikit rentak saya selepas ini.

"Sasaran saya tahun ini bukan hanya Siri Super. Banyak lagi kejohanan termasuk Kejohanan Dunia dan Seluruh England yang perlu diberi perhatian.

"Sudah tentu saya akan memberi tumpuan yang lebih kepada kejohanan tersebut," kata pemegang pingat perak Sukan Olimpik dua kali itu.

Dalam pada itu, jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek mengakui corak permainan Chen Long lebih kemas sehingga memerangkap langkah Chong Wei.

"Strategi hantaran jauh yang dilakukan Chen Long banyak memerangkap Chong Wei. Serangan dan permainan rali juga sukar dimatikan Chong Wei.

"Secara keseluruhan, pertahanan dan penguasaan yang ditampilkan Chen Long sangat bagus," ujar Rashid.

SUMBER : BERITA HARIAN ONLINE 13.1.14

No comments:

Post a Comment