Oleh HUSSAINI AMRAN
hussaini.amran@utusan.com.my
Sebahagian daripada pelancong
asing yang hadir di Dataran Merdeka manakala seorang badut berkaki kayu
mengibarkan Jalur Gemilang dalam perasmian Tahun Melawat Malaysia 2014.
KUALA LUMPUR 4 Jan. - Kempen
Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 disasarkan menjana pendapatan sebanyak RM76
bilion menerusi kunjungan kira-kira 28 juta pelancong tahun ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan
Sri Muhyiddin Yassin berkata, jumlah tersebut menunjukkan peningkatan ketara
sebanyak RM11 bilion dari segi hasil pertukaran mata wang asing.
Beliau juga yakin TMM 2014 akan
menjadi pemangkin kepada industri pelancongan negara dalam merealisasikan
sasaran kerajaan untuk menerima kunjungan 36 juta pelancong dan menjana
pendapatan sebanyak RM168 bilion pada 2020.
"Pai ekonomi yang lebih
besar ini akan menyumbang kepada pendapatan yang lebih tinggi dan mewujudkan
lebih banyak peluang perniagaan serta pekerjaan," katanya ketika berucap
merasmikan TMM 2014 di Dataran Merdeka malam ini.
TMM 2014 yang bertemakan
Celebrating 1Malaysia Truly Asia bertujuan melonjakkan industri pelancongan
negara di peringkat antarabangsa serta merupakan kali keempat dalam siri kempen
itu, lanjutan daripada kejayaan tiga kempen terdahulu pada 1990, 1994 dan 2007.
Selain itu, kerajaan turut
melancarkan kempen penggalakkan pelancongan domestik iaitu Cuti-Cuti 1Malaysia
dengan tema Hayatilah 1Malaysiaku.
Beliau juga meminta rakyat
menyedari tanggungjawab mereka untuk melayan setiap pelancong asing dengan
penuh rasa hormat dan berbudi bahasa kerana sikap itu mencerminkan budaya serta
tradisi masyarakat di negara ini.
"Di samping itu,
keperibadian kita turut digambarkan menerusi kebersihan persekitaran kita.
Sehubungan itu, destinasi-destinasi pelancongan dan kemudahan seperti tandas
serta laluan pejalan kaki mestilah sentiasa bersih dan diselenggara dengan baik
sepanjang masa," ujarnya.
Timbalan Perdana Menteri turut
menyarankan rakyat Malaysia menjadi tuan rumah yang bersikap peramah dan
bersedia membantu para pelancong dengan melakukan perkara-perkara mudah seperti
mengucapkan 'Hello' dan 'Selamat Datang ke Malaysia' serta menawarkan diri
untuk membantu mengangkat bagasi mereka.
Muhyiddin menjelaskan, secara
umumnya, kejayaan TMM 2014 bergantung pada perkhidmatan, kemudahan dan layanan
mesra daripada setiap rakyat.
Sementara itu Muhyiddin
menyatakan rasa bangga dengan pengiktirafan antarabangsa terhadap sektor
pelancongan di Malaysia yang menjadi bukti negara ini berada di landasan betul
bagi mencapai matlamat menjadi destinasi pelancongan terbaik dunia.
Katanya, penerbitan panduan
pelancongan global, Lonely Planet telah menyenaraikan Malaysia dalam kalangan
10 destinasi pelancongan terbaik bagi 2014.
"Selain itu, CNN Travel
telah menamakan Kuala Lumpur sebagai bandar raya keempat terbaik untuk
membeli-belah di dunia, selepas New York, Tokyo dan London serta mengiktiraf
Pulau Perhentian Kecil, Pantai Juara dan Tanjung Rhu sebagai antara 50 pantai
terbaik di dunia.
"Pertubuhan Pendidikan
Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) juga menyenaraikan lima
lokasi di negara ini iaitu Bandar Raya Melaka, Georgetown di Pulau Pinang,
Taman Negara Gunung Mulu di Sarawak, Taman Kinabalu di Sabah dan Lembah
Lenggong di Perak sebagai Tapak Warisan Dunia," katanya.
Sementara itu, Muhyiddin
berpendapat, tema TMM 2014 iaitu Celebrating 1Malaysia Truly Asia adalah
bertepatan dengan kepelbagaian budaya dan warisan di negara ini.
"Pelancong-pelancong asing
pasti terpesona apabila menyaksikan masyarakat pelbagai etnik hidup dalam
suasana harmoni dengan mengekalkan hubungan baik dan perpaduan," ujarnya.
SUMBER:
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140105/dn_01/TMM2014-jana-pendapatan-RM76b#ixzz2pTeHJsUS
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment