PEMIMPIN nombor dua dalam kapal
ini perlu memastikan bahtera yang dikemudi sentiasa berada di landasan yang
betul.
KETIKA artikel ini diterbitkan,
S. Geetha, 27, mungkin sudah berada jauh beratus-ratus ribu batu nautika dari
perairan negara.
Manakan tidak, wanita yang
berasal dari Tampin, Negeri Sembilan itu merupakan orang nombor dua selepas
Kapten yang antara lain bertanggungjawab mengemudi kapal membelah samudera ke
pelabuhan yang ditujui.
Berpengalaman mengemudi kapal
pengangkut barang dan minyak selama hampir tujuh tahun, Geetha yang menyandang
jawatan Pegawai Kelas Kedua mempunyai cara tersendiri untuk mengendali kru
kapal yang 98 peratus terdiri daripada kaum Adam.
"Setakat ini, saya tidak
mempunyai masalah untuk memberi arahan terutamanya kepada anak-anak kapal yang
berpengalaman lebih 30 tahun dalam industri perkapalan.
"Sikap tolak ansur serta
saling hormat-menghormati perlu ada bagi mewujudkan suasana bekerja yang
harmoni," katanya.
Tambah anak kepada pasangan K.
Selvaraja dan H. Selvakumari itu, dia juga tidak pernah berhadapan dengan
gangguan seksual sepanjang melibatkan diri dalam bidang tersebut.
"Saya akui ketika
mula-mula menceburi dunia pelayaran, ramai yang mendakwa kerjaya ini mudah
terdedah kepada gangguan seks namun anggapan itu tidak benar kerana yang paling
penting ialah bagaimana kita menjaga diri.
"Mereka (anak kapal) juga
tidak berani berbuat demikian kerana jika ada sebarang gangguan, saya akan
laporkan terus kepada syarikat dan mereka boleh dikenakan tindakan disiplin
sebaik tiba di pelabuhan seterusnya," jelas Geetha.
Perintis
Mengintai kembali sejarah
pembabitannya dalam industri maritim, Geetha memberitahu, peluang membina
kerjaya cemerlang dan tawaran gaji yang agak lumayan mendorongnya untuk
melanjutkan pelajaran dalam jurusan Diploma Pengajian Nautika di Akademi Laut
Malaysia (Alam) pada tahun 2006.
Menjadi antara kadet wanita pertama
yang dilahirkan institut latihan dan pendidikan maritim itu, Geetha mengakui
begitu berbangga kerana menjadi antara perintis dalam bidang yang sekian lama
dimonopoli golongan lelaki itu.
"Kebanyakan penuntut
lelaki pada ketika itu sukar untuk menerima kehadiran pelajar perempuan dan
sering memandang rendah kemampuan kami.
"Ada yang suruh kami balik
dan cari kerjaya lain yang lebih sesuai tetapi saya hanya abaikan kata-kata
mereka kerana percaya wanita juga mampu melakukan semua perkara yang selama ini
didominasi lelaki," katanya yang merupakan satu-satunya pelajar wanita
berketurunan India di institusi tersebut.
Semangat dan kekuatan fizikal
serta mental anak ketiga daripada empat adik-beradik itu terus diuji ketika
menjalani latihan amali di atas beberapa buah kapal tangki.
Menurut Geetha, dia diberi
kepercayaan mengemudi kapal pembawa barang yang cukup besar iaitu kapal MT
Bunga Kasturi Tiga sepanjang 330 meter (m).
"Selama tujuh bulan
bertugas di dalam kapal itu, saya berpeluang mengelilingi dunia dan melihat
kehebatan pelabuhan di Jepun, Korea, Taiwan dan Amerika Syarikat.
Kapten
"Saya juga berpeluang
mengemudi kapal Bunga Kelana 8 sepanjang 241 m.
"Pelayaran kedua bersama
MT Eagle Seville selama empat bulan pula memberi keyakinan yang lebih mendalam
ketika melakukan kerja-kerja di atas kapal," ujarnya.
Tambah Geetha, selain tugasan
mengemudi kapal, dia turut mempelajari kerja-kerja kelasi seperti membersihkan
dan mengecat kapal, menggulung tali serta mengendalikan kontena.
Katanya, dia juga turut dilatih
melakukan tugasan pemantauan laluan kapal selama empat jam secara
bergilir-gilir dan pemerhatian kargo apabila tiba di pelabuhan.
"Saya juga dikehendaki
bertugas sekurang-kurangnya empat jam di bilik enjin yang agak sempit, kotor
dan bising sepanjang setahun menjalani latihan praktikal," ujarnya yang
beranggapan ancaman lanun ialah sebahagian cabaran yang perlu dihadapi sebagai
pelaut.
Bagaimanapun, Geetha
memberitahu, sepanjang belajar di Alam, kesemua penuntut diajar cara-cara
menghadapi pelbagai cabaran termasuk serangan lanun.
"Kami juga dilatih untuk
menghadapi situasi cemas lain seperti kebakaran dan kapal karam,"
jelasnya.
Melihat kepada susuk tubuhnya
yang kecil dengan ketinggian sederhana, siapa sangka wanita ini akhirnya
berjaya menamatkan pengajian pada tahun 2009.
Menariknya, wanita yang pernah
memasang impian untuk menjadi seorang pendidik itu bakal menempa namanya dalam
sejarah negara sebagai kapten wanita sulung dalam bidang perkapalan tanah air
untuk tempoh tiga tahun lagi.
Menurut Geetha, selepas tamat
pengajian di Alam, dia menduduki beberapa ujian lain dan berjaya memperoleh
Sijil Kemahiran Kelas Tiga sebelum dilantik menjadi Pegawai Kelas Empat.
"Kini, saya sedang
melengkapkan ujian Kelas Kedua untuk menjadi Ketua Pegawai.
"Saya juga perlu belayar
selama setahun selain menduduki ujian Kelas Pertama sebelum boleh dilantik
sebagai Kapten," katanya.
SUMBER : BERITA HARIAN ONLINE 13.1.14
No comments:
Post a Comment