Ad

Monday 21 July 2014

'Dollah lebih tahu'

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my
 
KUALA LUMPUR - Biarlah apa orang kata mengenai pencapaian musim ini bersama pasukan Perlis, Mohd. Reduan Abdullah ternyata tidak mahu ambil tahu sambil menyatakan Dollah Salleh pasti ada sebab tersendiri melantiknya sebagai penolong jurulatih satu di dalam pasukan Harimau Malaya.

Enggan melayan kata-kata sumbang terutama peminat Perlis selepas melihat Singa Utara tersembam ke Liga FAM pada musim hadapan ekoran menamatkan cabaran di tangga kedua tercorot Liga Perdana, Reduan melihat itu sebagai satu cabaran membuktikan maruah yang tercalar.

Malah, beliau berpendapat sebagai satu pertimbangan yang tidak bijak menjadikan pencapaian bersama Perlis sebagai satu-satunya asas untuk terus menganggap dia tidak layak dilantik sebagai penolong jurulatih Harimau Malaya.

"Jangan pertikaikan pelantikan saya, keputusan ini dibuat oleh Dollah Salleh dan sudah tentu dia mempunyai sebab tersendiri untuk memberi kepercayaan kepada saya.

"Tidak perlu dijadikan pencapaian saya membimbing pasukan Perlis sebagai sandaran tunggal dalam menilai siapa saya.

"Semua orang perlu realistik dan bersikap adil tentang barisan pemain yang saya ada di sana sebelum mahu membuat penilaian, jangan lupa mengenai pencapaian saya semasa membimbing pasukan-pasukan lain sebelum ini.

"Bagi saya, ini satu cabaran tersendiri membuktikan sesuatu dan mahu membuka buku baru bersama pasukan kebangsaan, cukuplah kalau ada orang lagi mengenai Perlis, saya tidak mahu komen apa-apa lagi, " katanya ketika dihubungi, semalam.

Melalui kenyataan media yang dihantar FAM, Reduan dilantik sebagai penolong jurulatih bersama Wan Mustaffa Wan Ismail, manakala bekas penjaga gol kebangsaan dan Johor, Omar Salim selaku jurulatih penjaga gol.

Perlis pada musim ini sekadar mengutip dua kemenangan daripada 22 perlawanan untuk mengiringi PBAPP FC bermain di Liga FAM pada musim 2015.

Namun, Reduan dilihat berdepan banyak masalah dalam menyediakan sebuah skuad yang mantap.

Hanya mempunyai beberapa pemain berpengalaman seperti Mohd. Khairi Zainuddin, Muhd. Hardi Ahmad dan Norismaidham Ismail dengan selebihnya merupakan pemain muda serta mentah pengalaman, kedudukan Perlis berada dalam saingan Liga Perdana sememangnya sudah dijangka.

Sebelum ini, Reduan mempunyai beberapa pencapaian baik dengan membawa MPPJ FC muncul juara Piala FAM pada 2001 serta Liga Perdana II, 2002 dan membantu Felda United menjuarai Liga FAM pada 2008.

Beliau juga merupakan antara beberapa jurulatih di negara ini yang mempunyai sijil Pro-Lesen dari Persekutuan Bola Sepak Eropah (UEFA) malah pernah berguru bersama Louis van Gaal dan Gerard Houllier.

Dalam masa sama, Reduan berkata, jarak usianya yang lebih tua 10 tahun berbanding Dollah tidak menghalang untuk beliau bekerjasama dalam pasukan Harimau Malaya.

"Saya dan Dollah cukup rapat pada walaupun mungkin kami tidak pernah bekerjasama dalam satu pasukan namun saya cukup senang dengan caranya.

"Apa-apapun, saya mahu mengucapkan terima kasih di atas kepercayaan yang diberikan oleh Presiden FAM (Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah) dan Dollah terhadap keupayaan saya," katanya yang mengakui masih terkejut dengan pelantikan berkenaan.

Sumber-Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140722/su_03/Dollah-lebih-tahu#ixzz388jeynhU © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment