Ad

Tuesday 29 July 2014

Malaysia pertahan emas badminton

 
ANGGOTA skuad negara meraikan kejayaan Tee Jing Yee (tiga dari kiri) yang meraih mata kemenangan Malaysia ke atas England dalam perlawanan akhir acara berpasukan campuran badminton Sukan Komanwel XX di Glasgow, Scotland semalam. - BERNAMA
GLASGOW - Skuad badminton negara mempertahankan pingat emas acara berpasukan campuran selepas menewaskan England 3-1 dalam perlawanan akhir Sukan Ko manwel XX di Emirates Arena semalam.

Kejayaan yang sudah diramalkan itu merupakan sumba ngan emas ketiga untuk kontinjen negara selepas atlet angkat berat, Mohd. Hafifi Mansor memenangi emas kelas 69kg dan Datuk Nicol David dalam acara skuasy individu wanita.

Skuad badminton negara bagai manapun bermula goyah apabila Eng land seperti dijangka mengutip mata pertama menerusi beregu campuran Chris Adcock dan Gabrielle White.

Pasangan suami isteri dari England itu menewaskan Chan Peng Soon-Lai Pei Jing 21-14, 28-26.

Bagaimanapun perseorangan lelaki negara Chong Wei Feng me nyamakan kedudukan 1-1 selepas berhempas pulas untuk menewas-kan Rajiv Ouseph 21-17, 19-21, 21-19.

Skuad negara kemudian mendahului 2-1 selepas beregu lelaki negara Goh V Shem-Tan Wee Kiong menutup peluang Chris Adcock-Ellis Andrew dengan keputusan 21-19, 21-17.

Perseorangan wanita negara Tee Jing Yi mengesahkan kemenangan Malaysia dengan mengecewakan peluang pesaingnya Sarah Walker de ngan kemenangan 21-16, 21-17.

Wei Feng, ketika ditemui pemberita berkata, dia kurang berpuas hati dengan prestasinya kerana kerap melakukan kesilapan ketika tewas pada set kedua perlawanan.

"Memang dalam set kedua fokus saya terganggu dan pada set penentuan saya cuba mendapatkan rentak permainan yang lebih baik untuk menang.

"Saya tahu kemenangan daripada perseorangan lelaki sangat penting sebab sudah menjangkakan beregu campuran sukar untuk menang," katanya.

Bagi V Shem pula, kemenangan Wei Feng itu telah menyuntik semangat dia dan pasangannya untuk memburu kemenangan.

"Ini pertama kali saya menentang mereka (Chris Adcock-Ellis Andrew), mereka merupakan beregu yang hebat. Memang kami memberi saingan sengit untuk menang supaya skuad negara lebih mudah meraih kemenangan dalam acara ini," kata V Shem.

SUMBER-Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140730/su_01/Malaysia-pertahan-emas-badminton#ixzz38ttQ47J8 © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment