Ad

Thursday 31 July 2014

peranan Peter The Great (1682-1725) dalam sistem pemerintahan beraja di Rusia

2.  Huraikan peranan Peter The Great (1682-1725) dalam sistem pemerintahan beraja di Rusia.
PENDAHULUAN
-Biodata Peter The Great
-Konsep pemerintahan beraja
-Latarbelakang Rusia
-Peranan Peter The Great  dalam sistem pemerintahan beraja di Rusia.
1) Politik
-Menyusun semula sistem pentadbiran Rusia yang diwarisi sejak era Moscow dan Dinasti Rurik.Badan yang bertanggungjawab membantu pemerintahan dan pentadbiran ialah Duma (Majlis Penasihat Tertinggi-bangsawan kanan),Zemskii Sabor (Majlis Penasihat-bangsawan),Prikazi (Jabatan Kerajaan yang melaksana dasar yang diluluskan Duma)
-Tahun 1971 Duma dan Zemskii Sabor diganti dengan Majlis Senate (dianggotai 9 orang/kemudian Colleges dibentuk untuk memikul beban tugas Majlis Senate yang semakin berat.)
-Tahun 1721 Peter memindahkan pusat pentadbiran dan ibu kota Rusia dari Moscow ke St.Petersburg.Tahun 1914 nama St. Petrsburg ditukar kepada Petrograd yang menjurus kepada identity Rusia.

2)Ekonomi
-Memberi sokongan kepada industri perkilangan membuat senjata,peralatan teknikal tentera dan pembuatan makanan
-Penekanan kepada sektor pembuatan seperti tekstil,kertas,kaca dan barangan kulit.
-Menambahkan Perbendaharaan Negara dan membantu membiayai peperangan (memperkenalkan pelbagai cukai ,cth:cukai barang keperluan seperti madu/ikan tepung / cukai kepala cth: petani dan hamba 70-80 kopecks / professional dan aristokrat 1 rouble (20 kopecks)..Cukai mesti dibayar tunai.

-Pengenalan kaedah banci (diperkenalkan tahun 1719 untuk mengetahui jumlah keseluruhan rakyat Rusia dan melancarkan kutipan cukai),buktinya tahun 1719 (5 570 000 orang awam telah membayar cukai ) dan tahun 1724 (169 000 dari orang awam tinggal di bandar besar.
3) Pembaratan
-Pemerintahan mutlak yang diamalkan oleh Peter menunjukkan usaha Peter melakukan pembaratan cth:
i-Penampilan diri masyarakat Rusia (pegawai tinggi diarah cukur janggut dan berpakaian ala Jerman dan Hungary)
ii-Peraturan ini juga diwajibkan kepada semua masyarakat Rusia kecuali petani dan institusi gereja, jika enggan cukur janggut mesti didenda (cukai)
iii-Mewajibkan menghisap curut
iv-menggalakkan percampuran dan pergaulan bebas lelaki dan wanita dalam sebarang temasya atau pesta yang diadakan
4) Tanah-tanah tak alih
-Zaman Moscow tanah tak alih dibahagikan sama rata dalam kalangan anak lelaki selepas pemilik meninggal dunia,menyebabkan peningkatan bilangan gentry dan sukar dikawal oleh Peter
-Tahun 1714 Peter mengeluarkan dikri kepada seorang anak lelaki sahaja,jika tiada anak lelaki diserahkan kepada anak perempuan,jika tiada anak perempuan diserahkan kepada saudara waris
5)Pengubahsuaian Kalendar

-Mengikut kalendar yang digunakan oleh masyarakat Rusia sebelum ini,Tahun Baru disambut pada bulan September
-Peter menggunakan sistem takwin Julius (tahun baru disambut bulan Januari)

6)Pengubahsuaian hidup rakyat
-Rakyat Rusiadigalak menterjemah bahan bacaan dari luar Negara

-Surat Khabar pertama Rusia diperkenalkan

-Wanita diberi kebebasan keluar rumah dan menghadiri majlis keramaian
-Menjaga kebajikan rakyat (memastikan rumah sesuai diduduki dan atap rumah ditutup dengan jubin untuk mengelak kebakaran.

7)Pembangunan Pendidikan

-Pelajar Rusia dihantar untuk menuntut ilmu dan mempelajari kepakaran ke Negara barat lain agar Rusia boleh bersaing dengan Negara barat lain

-Menambah bilangan institusi pendidikan dengan menubuhkan lebih banyak sekolah ( penekanan pembelajaran berkaitan ketenteraan seperti arithmetic,geometri,geografi dan ilmu pelayaran. Cth sekolah : The Navigator School,Naval Academy dan Artillery Academy.
-Mengilhamkan idea penubuhan sebuah Universiti iaitu The Imperial Academy of Science yang meliputi kolej ilmu fizik,matematik dan sejarah
8)Ajaran Kristian Ortodoks
-Berperanan mengukuhkan dan menyuburkan ajaran agama kristian ortodoks bertujuan memastikan kerajaan Uthmaniyah tidak dapat bersatu dengan masyarakat Islam bukan Russia di bahagian selatan Rusia seperti Kazakh,Karakalpak,Bashkir dan Nogay untuk menumbangkan Rusia.
-Penukaran agama golongan minoriti untuk mengukuhkan kuasa Peter,Dinasti Ramanov dan Empayar Rusia kerana golongan ini menumpahkan kesetiaan politik.
-Peter menggunakan tawaran kemewahan dan kebendaan sebagai umpan dalam usaha menukar pegangan agama golongan minority, antaranya:
i-Tuan tanah beragama Islam di Kazan dan Azov telah diberi pilihan menukar agama dalam masa enam bulan jika tidak, tanah milik mereka akan dirampas
ii-Mereka ditawar ganjaran lumayan (bagsawan lelaki akan diberi 10 rouble untuk diri sendiri,5 rouble untuk isteri dan setiap anak 1.25 rouble.
iii-Kerajaan pusat menaikkan cukai dan mewajibkan individu Islam berkhidmat lama dalam tentera,jika mereka tukar agama mereka dikecualikan cukai dan tempoh perkhidmatan dalam tentera hanya 3 hingga 6 tahun sahaja.
-Usaha pengukuhan agama Kristian Ortodoks diteruskan dengan :
i-Mengarahkan Mubaligh mempelajari bahasa masyarakat tempatan dan menterjemah kitab Bible ke dalam bahasa tempatan
ii-Menghantar mubaligh menetap dengan keluarga yang ditetapkan Peter.Penganut agama Kristian baru dipindahkan ke kawasan baru.cth ; orang Bashkir yang menukar agama ditempatkan di Nagaibak di ufa.

-Merombak institusi gereja dengan cara:
i-Mengurangkan kuasa gereja dan Peter mengambil alih semuanya.

ii-Mempraktikkan kekuasaanya terhadap institusi gereja (tidak melantik pengganti ketua gereja Kristian Ortodoks iaitu Patriarch,apabila meninggal dunia)

iii-Selepas 21 tahun memerintah,Holy Syod diperkenal bertujuan mengambil alih tugas Patriarch dan melantik dirinya sendiri sebagai pengerusi Holy Syod.Biskop dipilih kerajaan pusat untuk menganggotai Holy Syod.

iv-Peter bertindak menutup Biara kecil dan Biara besar beroperasi dengan membayar cukai tertentu dan perlu memainkan peranan aktif membangunkan masyarakat.
  
9) Pengukuhan Ketenteraan.

-Peter mengukuhkan kekuatan ketenteraan untuk mengelakkan ancaman.
-Menaikkan peruntukan ketenteraan pada abad ke 18 cth: 2.3 juta rouble tahun 1701 dan meningkat kepada 32 juta rouble tahun1710.
-Memastikan peruntukan belanjawan pusat memberi tumpuan kepada pertahanan negara dan menggunakan sebahagian besar hasil perbendaharaan untuk mengukuhkan tenteranya.
10) Perluasan Empayar

-Pengukuhan ketenteraan membolehkan Peter meluaskan Empayarnya
-Berusaha mencari jalan baru yang boleh menghubungkan Rusia dengan benua Eropah lain.
-Bertindak bijak dengan merancang taktik dan strategi peperangan hingga Berjaya mengalahkan Sweden dibawah pimpinan Raja Charles XII
-Mengupah buruh mahir dari Itali,Greece dan Britain bekerja di Rusia bagi meningkatkan perdagangan dan memulihkan hubungan dengan negara barat lain.

KESIMPULAN

Kesimpulannya, Tsar Peter Agung memberi sumbangan yang besar dalam memajukan Rusia dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Beliau juga membuka Rusia kepada ruang yang lebih luas untuk berinteraksi dengan negara Eropah yang lain.

No comments:

Post a Comment