Ad

Thursday 31 July 2014

masyarakat industri di Jerman


Terangkan ciri-ciri masyarakat industri di Jerman.20m
Rangka jawapan
Pendahuluan
Konsep masyarakat industri
Kelahiran masyarakat industri di Jerman
Dasar kerajaan yang turut menyokong perkembangan masyarakat industri di Jerman
Isi
Ciri-ciri masyarakat industri di ]erman
Kemajuan dalam sistem pertanian
Perkembangan perindustrian
Pertambahan penduduk
Kemajuan dalam sistem pengangkutan
Perdagangan antarabangsa
Dasar kerajaan
Kesimpulan
Masyarakat industri di Jerman merupakan sebuah masyarakat yang gigih berusaha dalam memajukan lagi ekonomi negara mereka. Hal ini wajar dicontohi oleh masyarakat pada masa kini agar ekonomi negara dapat berkembang dengan lebih maju pada masa akan datang. Muncul kuasa imperalis untuk mendapatkan banyak bahan mentah.

JAWAPAN LENGKAP
Masyarakat industri merujuk kepada masyarakat yang terlibat dalam bidang perindustrian. Masyarakat industri juga merujuk kepada masyarakat yang terlibat dalam pengeluaran barangan serta perkhidmatan dengan menggunakan mesin. Masyarakat industri di Jerman lahir kesan daripada ledakan revolusi industri di England pada L860-an hingga 1914. Kesan daripada revolusi ini, kerajaan telah memberi tumpuan untuk memajukan kemudahan infrastruktur seperti sistem pengangkutan dan komunikasi. Kerajaan juga mewujudkan lebih banyak kilang bagi menjana pertumbuhan ekonomi.

       Selain itu, masyarakat industri di Jerman mahir dalam bidang pertanian. Mereka mencapa ibanyak kemajuan dalam bidang pertanian. Kemajuan teknologi telah meningkatkan mekanisme dalam kegiatan pertanian seperti masalah pembajakan tanah dapat diatasi apabila traktor dicipta bagi menggantikan penggunaan kuda. Kemajuan dalam pertanian juga menghasilkan kajian saintifik tentang tanah, misalnya melalui penemuan Humphry Duty (1802) tentang sumbangan ilmu kimia dalam mengatasi masalah kesuburan tanah dan tanaman. Pada tahun 1840 pula saintis Jermary Justus von Leibig telah menemui formula untuk menghasilkan baja tiruan. Selain itu petani juga turut memperkenalkan sistem pertanian carnpuran iaitu menternak lembu dengan diselangi oleh penanaman bijirin khasnya jagung dan ubi kentang. Kesannya, antara tahun 1905 hingga 1912, Jerman telah
mendahului negara lain dalam pengeluaran hasil pertanian seperti gandum, barli, oat,jagung dan ubi kentang.

Longgokan sumber bahan mentah yang banyak jrga menyumbang kepada perkembangan perindustrian di Jerman seperti arang batu, bijih besi, dan bijih timah di Ruhr, Lorraine dan Silesia pada abad ke-19. Hal ini membawa kepada kewujudan masyarakat industri. Kemajuan dalam industri kulit pula telah melahirkan perubahan dalam gaya hidup. Ciptaan-ciptaan baru mencetuskan inovasi baru dalam teknologi di Jerman seperti industri kimia dan elektrik. Perkembangan dalam industri elektrik adalah disebabkan oleh permintaan yang tinggi untuk barangan elektrik dan Jerman telah muncul sebagai negara pertama untuk menghasilkan barangan elektrik pada tahun 1913.

       Perkembangan dalam bidang perindustrian telah membawa kepada perpindahan penduduk dari kawasan luar bandar ke kawasan bandar. Hal ini telah membawa pertambahan penduduk dalam kawasan bandar dan telah mewujudkan masyarakat yang berorientasikan industri di bandar. Misalnya di kawasan Ruhr; Saxony, Silesia dan Berlin. Bilangan penduduk yang semakin ramai telah membawa pertambahan dalam peluang pekerjaan di kawasan industri. Buktinya, bilangan pekerja dalam industri telah meningkat daripada 120 000 orang antara tahun 1863 hingga tahun 1865 kepada 570 000 orang ada tahun 1906.

       Perkembangan sistem pengangkutan turut berlaku di Jerman. Masyarakat industri di Jerman juga maju dalam sistem pengangkutan. Kemajuan yang pesat dalam industri besi dan keluli telah membawa perkembangan dalam sektor pengangkutan khususnya dalam pembinaan jalan kereta api. Borsig telah muncul sebagai pengeluar utama kereta api dan kemudian diikuti oleh pembinaan jalan kereta api ke bandar-bandar lain di Jerman. seterusnya industri perkapalan pula dimajukan di Bremery Hamburg, dan Elby.


No comments:

Post a Comment