Ad

Sunday 27 December 2015

Buaya muncul perkara biasa

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
 
FOTO dua ekor buaya dipercayai timbul di Kampung Tengah, Puchong yang menjadi viral di laman sosial.

KUALA LUMPUR – Kemunculan dua ekor buaya dipercayai jenis buaya tembaga sepanjang kira-kira dua meter di Kampung Tengah, Puchong, Selangor berhampiran Sungai Klang yang menjadi viral di laman sosial semalam dikatakan perkara biasa buat penduduk di sekitar kawasan berkenaan.

Kelibat reptilia itu juga sering dilihat oleh nelayan yang mudik di Sungai Klang yang bersambung dengan Sungai Kampung Tengah sama ada berjemur di tebing sungai tersebut atau timbul sekali-sekala.

Seorang penduduk, Suhaimi Yusof, 42, berkata, Sungai Klang sememangnya menjadi habitat buaya tembaga terutama di kawasan sekitar Puchong.

Katanya, walaupun begitu, kelibat buaya di sepanjang sungai itu tidak pernah membahayakan sesiapa.

“Saya sendiri pernah lihat reptilia itu berjemur di tebing sungai.

“Beberapa pemancing juga pernah ternampak kelibat buaya di sungai itu,” ujarnya ketika ditemui Kosmo! Ahad semalam.

Bagaimanapun menurut anak jati Klang itu, kisah kemunculan buaya di Sungai Klang dan Sungai Puchong menjadi sensasi di laman sosial setelah dimuat naik pihak-pihak tertentu.

Katanya, ini termasuklah rakaman video kononnya beberapa pemuda yang mendakwa melihat seekor buaya yang muncul di Sungai Klang.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Sumber-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1227&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm#ixzz3vEyuPHYp Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment