Oleh: DR. ZULKIFLI MOHAMAD
AL-BAKRI
Syeikh Syarawi di dalam
tafsirnya menyebut: Dua bukit Safa mengingatkan nostalgia lama bagaimana
Saidatina Hajar iaitu ibu Ismail berulang alik antara kedua-duanya mencari air
untuk anaknya selepas ditinggalkan Ibrahim di sisi Baitullah al-Haram.
Bagaimana fikiran seorang perempuan
ketika ditinggalkan suaminya bersama dengan anak yang masih kecil di tempat
yang tidak mempunyai makanan dan sumber air?
Di sinilah ucapan Hajar yang
masyhur. Kepada siapa kamu serahkan kami, adakah Allah yang perintahkan kamu
demikian itu? Lantas jawab Ibrahim: Ya. Dengan penuh yakin. Isteri solehah
berkata: Kalau begitu Allah s.w.t tidak akan mengabaikan kami. Justeru ia
terkaya dengan khalik daripada makhluk.
Firman Allah: Sesungguhnya
Bukit al-Safa dan al-Marwa itu adalah dari syiar-syiar Allah. Oleh itu, sesiapa
yang mengerjakan haji atau mengerjakan umrah, maka tiada apa-apa kesalahan
baginya untuk berkeliling pada keduanya dan sesiapa yang mengerjakan dengan
sukarela amalan yang baik, maka sesungguhnya Allah berterima kasih dan Maha
Mengetahui. (al-Baqarah: 158)
Sebab nuzulnya ayat ini:
Riwayat yang paling dekat
dengan logik kejiwaan yang diambil daripada tabiat kefahaman dan pemikiran yang
telah ditanam oleh Islam dalam jiwa angkatan pemeluk Islam yang pertama dari
golongan Muhajirin dan golongan Ansar, ialah riwayat yang mengatakan bahawa
setengah-setengah kaum Muslimin itu merasa segan dan keberatan untuk
berkeliling di Safa dan Marwa ketika mengerjakan ibadat haji dan umrah. Ia
disebabkan berhala Asaf dan Na`ilah diletakkan di atas dua bukit itu.
Orang-orang Islam tidak suka
dan keberatan untuk berkeliling di situ sebagaimana mereka berkeliling di zaman
jahiliah.
Ujar al-Bukhari: Kami telah
diceritakan oleh Muhammad Ibn Yusuf, kami telah diceritakan oleh Suffian
daripada `Asim Ibn Sulaiman katanya: Aku telah bertanya Anas tentang
(berkeliling) di Safa dan Marwah, dia menjawab: Kami melihat kedua-duanya dari
upacara (ibadat) di zaman jahiliah. Apabila datang Islam kami menahan diri kami
dari berkeliling pada keduanya. Kemudian Allah s.w.t menurunkan ayat yang
bermaksud: Sesungguhnya Bukit al-Safa dan al-Marwa itu adalah dari syiar-syiar
Allah.
Ujar al-Syabi: Berhala Asaf
terletak di atas bukit Safa, dan berhala Na`ilah terletak di atas Bukit Marwa.
Mereka (orang-orang Arab di zaman jahiliah) menyentuh berhala-berhala itu
dengan tangan mereka. Oleh sebab itulah (selepas kedatangan Islam) mereka merasa
segan mengelilingi di antara kedua bukit itu lalu turun ayat tadi.
Pendapat seperti di atas juga
diutarakan oleh Ibn Jauzi di dalam tafsirnya Zad al-Masir.
Firman Allah s.w.t.,
Sesungguhnya Bukit al-Safa dan al-Marwa itu adalah daripada syiar-syiar Allah.
Ibrahim bin al-Sari berkata: Safa pada bahasa ialah batu yang keras dan kental.
Sebatang pohon pun tidak tumbuh. Ia adalah kata jamak (banyak). Sedangkan Marwa
pula ialah batu yang lembut. Kedua-dua tempat ini daripada syiar Allah untuk
didirikan salah satu daripada rukun haji iaitu bersaie. Syiar pula ialah yang
terdiri daripada mauqif (tempat wukuf), mas`a (tempat saie) atau zabh (iaitu
sembelihan).
Oleh itu, ditakrifkan syiar
sebagai setiap apa yang kita diperintahkan ibadat kepada Allah dengannya dari
segala urusan agama seperti tawaf, saie, azan dan lain-lain.
Sayid Qutub berkata: Oleh itu
sesiapa yang berkeliling di dua bukit, maka bererti dia telah menunaikan salah
satu syiar-syiar Allah dan bererti bahawa tujuan dia berkeliling di situ adalah
semata-mata untuk Allah, kerana hubungan di antara perkelilingan baru dengan
perkelilingan lama yang diwarisi turun temurun itu telah terputus.
Perkelilingan itu kini hanya
mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t. bukan lagi dengan berhala-berhala Asaf,
Na`ilah dan lain-lain berhala di zaman jahiliah. Oleh sebab itu tiada sesuatu
sebab lagi yang patut disegani dan dirasa berdosa. Perkelilingan sekarang
berlainan daripada perkelilingan dahulu dan tujuan sekarang berlainan dari
tujuan dahulu.
Firman Allah s.w.t.: Oleh itu
sesiapa yang mengerjakan haji atau mengerjakan umrah, maka tiada apa-apa
kesalahan baginya untuk berkeliling pada keduanya. Islam telah mengekalkan
kebanyakan syiar-syiar ibadat haji yang diamalkan oleh orang-orang Arab dahulu
dan membuang segala syiar yang ada hubungan dengan berhala-berhala (yang
disembah mereka) dan dengan kepercayaan-kepercayaan jahiliah yang karut.
Ia telah menghubungkan
syiar-syiar ibadat haji yang dikekalkan itu dengan kefahaman dan kepercayaan
Islam yang baru dengan sifatnya sebagai syiar-syiar Ibrahim a.s. yang diajarkan
oleh Allah kepadanya (hal ini akan dihuraikan dengan terperinci ketika
memperkatakan fardu haji di tempat pembicaraannya di dalam rangkaian ayat-ayat
surah ini).
Syiar-syiar ibadat umrah sama
dengan syiar-syiar ibadat haji kecuali wukuf di padang Arafah, dan ia tidak
ditentukan waktunya dengan waktu-waktu haji.
Dan di dalam ibadat haji dan
umrah, kewajipan berkeliling di antara dua Bukit Safa dan Marwa dijadikan syiar
kedua-dua ibadat itu.
Firman Allah: Dan sesiapa yang
mengerjakan dengan sukarela amalan yang baik, maka sesungguhnya Allah berterima
kasih dan Maha Mengetahui.
Di sini secara halus Allah
menyatakan bahawa amalan berkeliling di antara dua Bukit Safa dan Marwa itu
adalah amalan yang baik dan dengan kenyataan ini terhapuslah dari hati mereka
segala perasaan syak dan timbullah rasa senang hati terhadap syiar-syiar ini.
Ayat ini menenangkan hati
mereka kerana Allah mengirakan syiar itu suatu syiar yang baik dan akan
membalasnya dengan kebajikan, dan kerana Allah mengetahui segala niat dan
segala perasaan yang tersemat di dalam hati.
Maka sesungguhnya Allah
berterima kasih dan Maha Mengetahui. Maksud ungkapan ini ialah Allah meredakan
perbuatan yang baik itu dan akan membalasnya dengan balasan yang baik. Tetapi
kata-kata berterima kasih memberi satu bayangan yang lembut di sebalik maknanya
yang mujarrad ini. Ia memberi bayangan kepada hamba.
Di sini kata-kata ini
menyarankan satu adab sopan yang wajib yang harus wujud dari hamba terhadap
Allah, kerana jika Allah berterima kasih kepada hamba-Nya kerana perbuatannya
yang baik, maka apakah pula yang harus dibuat oleh seseorang hamba menunaikan
kewajipan bersyukur terhadap Allah?
Itulah bayangan-bayangan dari
ungkapan-ungkapan al-Quran yang menyentuh hati dengan saranan-saranannya yang
lembut, halus dan indah.
Iktibar dan pengajaran ayat:
*Ibadat saie dalam al-Quran
bermula dengan kisah Siti Hajar mencari sumber air bagi menyelamatkan anaknya
Ismail a.s. Perbuatan berusaha dengan mengambil hukum sebab, apabila asbab
duniawi telah lemah lantas dengan tawakal yang mutlak datang asbab samawiah
(langit) hingga keluarnya air zamzam dan ibadat saie menjadi satu rukun dalam
upacara haji dan umrah supaya manusia mengambil iktibar dengan asbab tersebut.
*Melaksanakan ibadat walaupun
dalam kesukaran dengan adanya unsur-unsur syirik dan berhala atau hal yang lain
kerana terpaksa dibolehkan dengan syarat nawaitu kerana Allah. Ini ketika peringkat
tidak mampu melaksanakan amar maaruf dan nahi mungkar.
*Mengithbatkan dua sifat Allah
iaitu syukur dan ilmu dengan segala sifat kamalat (kesempurnaan).
- DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ialah pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang, Kolej Universiti Islam
Malaysia (KUIM)
Artikel
Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1018&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz4s5CZGzoY
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment