Ad

Sunday 29 December 2013

Wei Feng lupakan cerita sedih Myanmar

 Oleh SUFIAN HADI MOHD. SOJAK
sukan@utusan.com.my
 
Chong Wei Fern mara ke perlawanan akhir selepas menumpaskan Zulfadli 21-8, 21-17 pada Kejohanan Badminton Maybank Sirkit Kebangsaan 2013 di Putrajaya, semalam.
PUTRAJAYA - Pemain badminton negara, Chong Wei Feng mahu melupakan babak sedih yang menghantui dirinya di Myanmar supaya dapat memberi tumpuan penuh pada perlawanan akhir acara perseorangan lelaki Kejohanan Badminton Maybank Sirkit Kebangsaan Peringkat Akhir 2013, hari ini.

Wei Feng yang menang 21-8, 21-17 ke atas lawannya Zulfadli Zulkifli dalam aksi separuh akhir berkata, pengalaman pahit itu perlu dijadikan iktibar dan batu loncatan untuknya bersaing merebut kejuaraan terutama dalam tiga temasya penting yang bakal berlangsung tahun hadapan.

Dalam masa sama, pemain berusia 26 tahun itu mengakui masih belum berpuas hati dalam pencapaian peringkat antarabangsa memandangkan dia telah mendominasi sirkit tempatan dan tidak mahu dilabel sebagai jaguh kampung.

"Saya pernah menjadi juara dalam dua perlawanan iaitu Maybank Sirkit Kebangsaan Terbuka Kedah dan Kuala Lumpur pada bulan Jun dan Oktober lalu. Tetapi pada perlawanan antarabangsa baru-baru ini pula saya gagal membawa sebarang pingat.

"Saya tahu saya telah mengecewakan ramai peminat badminton termasuk jurulatih saya apabila tewas dalam Sukan SEA tempoh hari. Saya tidak mahu ingat perkara lama.

" Tahun 2014 adalah tahun yang sangat berat bagi saya apabila diberi kepercayaan untuk mewakili negara buat pertama kali dalam perlawanan besar seperti Sukan Asia di Korea, Piala Thomas di India dan Sukan Komanwel di Scotland.

"Saya harap, saya dapat buat yang terbaik untuk negara dan tidak mahu mengulangi kesilapan lalu. Apa yang sudah terjadi, biarlah terjadi, tidak perlu diungkit lagi cerita ini," katanya ketika ditemui sini, semalam.

Wei Feng mara ke perlawanan akhir dan bakal berentap dengan pemain bebas, Tan Chun Seang hari ini yang sebelum itu menyingkirkan penyandang juara, Misbun Ramdan Misbun dalam rubber set 18-21, 21-17, 21-19.

Mengulas mengenai lawannya, Wei Feng berkata, Chun Seang adalah seorang pemain yang sangat hebat selain mampu mengubah corak permainan pada saat-saat akhir perlawanan.

"Saya kurang pasti keadaan dia sekarang. Buat masa ini, dia (Chun Seang) antara pemain terbaik negara. Apa yang pasti, dia mempunyai kelebihan yang pemain lain tidak ada.

"Apa pun, saya perlukan rehat yang cukup untuk mengembalikan tenaga supaya cergas ketika berada di dalam gelanggang esok (hari ini)," tambahnya.

RUJUKAN: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20131230/su_04/Wei-Feng-lupakan-cerita-sedih-Myanmar#ixzz2ouK3QLrE © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment