Ad

Tuesday 31 December 2013

RUMAH KUTAI

 
Di Pasir Salak terdapat sebuah rumah tradisional lama yang dinamai sebagai Rumah Kutai. Rumah ini dibina pada zaman Kesultanan Melaka dan Perak. rumah ini diduduki oleh Pengasas pada zaman Kesultanan Sultan Abdullah iaitu Sultan Perak pada tahun 1874. Rumah ini dijadikan tempat untuk semua bentuk aktiviti yang dijalankan yang melibatkan pemerintahan dibawah Sultan Abdullah. Rumah Kutai ini masih lagi bertahan sehingga ke arini kerana strukturnya pembinaan dan pembentukannya bertahan sehingga ke hari ini.

Kini, setelah seabad berlalu, Rumah Kutai ini masih lagi wujud dan strukturnya masih bertahan dan Rumah Kutai ini dijadikan sebagai tempat Muzium iaitu tempat untuk para pelancong atau pengunjung melihat barangan atau peralatan yang dijadikan pameran.

Terdapat pelbagai barangan dan peralatan yang digunakan semasa Kesultanan Abdullah dan penjajah British yang menguasai Pasir Salak terdapat didalam Rumah Kutai ini. Kita boleh mengetahui barangan dan peralatan yang digunakan bagi mendapatkan gambaran dan pengetahuan tentang sejarah mereka dahulu kala.[1]

No comments:

Post a Comment