Ad

Sunday 29 December 2013

Chun Seang sekat langkah Misbun Ramdan

PUTRAJAYA - Bekas pemain Persatuan badminton Malaysia (BAM) Tan Chun Seang berjaya mara ke peringkat akhir Kejohanan Maybank Sirkit Kebangsaan Peringkat Akhir 2013 setelah menumpaskan penyandang juara, Misbun Ramdan Misbun, semalam.

Chun Seang meraih kemenangan 18-21, 17-21, 21-19 pada aksi sungguh dramatik bertempat di Kompleks Kejiranan Presint 11, di sini.

Dia mengakui perlawanan menentang Misbun Ramdan dari Nusa Mahsuri antara yang paling sengit sepanjang kejohanan itu berlangsung.

"Saya tidak sangka saya dapat tumpaskan juara tahun lepas. Perlawanan tersebut mengambil masa hampir satu jam.

"Dalam set pertama, saya tewas. Saya fikir saya akan tewas masuk set kedua. Tapi andaian saya itu salah setelah memenangi set kedua sehingga mengheret ke babak penentuan.

"Ketika di set penentuan, saya dapat rasa kecergasan saya telah kurang. Tapi saya lihat, Ramdan seperti tidak penat. Dari situ saya mula terlintas untuk mengubah rentak permainan saya yang akhirnya berjaya kalahkan dia dengan 21-19. Ia sungguh sengit," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mengulas aksinya, Chun Seang menjawab, dia masih boleh membaca corak permainan pemain tempatan dengan membuat penilaian daripada perlawanan-perlawanan lepas.

"Saya sentiasa mengikut perkembangan sukan ini semasa saya di luar negara. Saya juga ada melihat permainan Ramdan dan Chong Wei Feng dalam video rakaman.

"Untuk final esok (hari ini) bertemu Wei Feng, saya tahu dia memang pemain yang sangat laju dan tenang. Saya harap, dengan berbekalkan pengalaman sedia ada, saya mampu menang," katanya.

Sementara itu, turut mara ke akhir ialah Lim Chiew Sien dan Yang Li Lian dalam saingan perseorangan wanita, gandingan Hoon Thien How-Tan Wee Kiong dan Goh V.Shem-Lim Khim Wah bagi beregu lelaki, Lee Meng Yean-Lim Yin Loo dan Chiow Mei Kuan-Vivian Hoo (beregu wanita) serta Chan Peng Soon-Lai Pei Jing dan Jian Guo-Lim Yin Loo (beregu campuran).

RUJUKAN: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20131230/su_06/Chun-Seang-sekat-langkah-Misbun-Ramdan#ixzz2ouNxX7SP © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment