ARKIB : 23/10/2006
Oleh Wan Mohd. Shaghir Abdullah
SEJAK kisah karamah Tok Kenali,
diperkenalkan Isnin, 2 Oktober lalu, ramai menghubungi saya melalui telefon dan
e-mel.
Saya cuba membuat analisis
perbandingan secara keseluruhan kegemaran pembaca dari pelbagai golongan
tentang isu-isu yang pernah disentuh dalam siri ulama seperti pendidikan,
politik, ekonomi, sejarah, manuskrip, bahasa, sastera, asal usul keturunan
jihad dan lain-lain serta yang terakhir sekali isu karamah. Ternyata pengikut
isu karamah adalah yang paling ramai menghubungi saya.
Mereka bukan menolaknya, tetapi
rasa ingin tahu tentang ulama dunia Melayu yang mempunyai karamah.
Agak berat saya menulis perkara
tersebut, bukan kerana kekurangan bahan, tetapi pada pandangan saya, para ulama
yang masih belum begitu diketahui oleh orang ramai perlu dapat dibuktikan
dengan hasil-hasil peninggalannya, seperti kitab karangan, institusi
pendidikan, dan lain-lain seumpamanya.
Ada pun kisah mengenai Syeikh
Daud bin Abdullah al-Fathani telah saya terbitkan dalam bentuk buku (Malaysia
dan Indonesia) dan dalam kertas-kertas kerja yang dibentang dalam beberapa
seminar.
Oleh itu sudah sampai
gilirannya, kerana memenuhi permintaan pihak-pihak tertentu, minta supaya
karamah Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga ditempatkan dalam ruangan
bicara ulama Nusantara ini.
Pada judul digunakan
istilah-istilah, iaitu Bahjatuddin dan Al-Arif Ar-Rabbani. Perkataan Arab
Bahjatuddin jika diterjemah ke dalam bahasa Melayu bererti Keelokan Agama,
iaitu salah satu nama gelar yang diberikan orang kepada Syeikh Daud Abdullah
al-Fathani yang pernah terdapat dalam sebuah kitab karangan beliau. Perkataan
Al-Arif Ar-Rabbani juga diberikan oleh beberapa ulama kepada Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fathani sejak zaman beliau dan gelaran itu kekal digunakan pada
beberapa kitab karangan beliau hingga sekarang ini.
Menurut tradisi keilmuan Islam,
khususnya ilmu tasawuf, hanya ulama-ulama yang sampai kepada peringkat Haal dan
Maqam para Wali Allah saja yang layak diberikan gelar Al-Arif Ar-Rabbani atau
Al-Arif Billah. Tidak ramai ulama dunia Melayu memperoleh gelaran demikian.
Di antara yang tidak ramai itu
termasuk juga Al-Alim Al-Allamah Al-Arif Ar-Rabbani Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani.
Dari julukan nama yang demikian agung, ramai orang tidak ragu-ragu tentang
cerita-cerita karamah yang pernah berlaku terhadap ulama besar, Wali Allah,
yang banyak menghasilkan kitab karangan, yang berasal dari Patani itu.
Rumah Kerisik
Ketika saya berumur antara
empat dan lima tahun, belum bersekolah, cerita tentang karamah seorang Wali
Allah yang pertama sekali saya dengar ialah Karamah Syeikh Daud al-Fathani.
Sewaktu ibu saya, Hajah Wan Zainab Syeikh Ahmad al-Fathani, mengajar golongan
hawa, beliau menggunakan salah sebuah kitab Syeikh Daud Abdullah al-Fathani.
Beliau meriwayatkan, “Pada satu ketika sewaktu Syeikh Daud al-Fathani mengajar
di rumahnya di Kerisik, Patani tiba-tiba beliau berhenti mengajar.”
Lalu digerak-gerakannya
tangannya.
Lengan bajunya basah. Ada
muridnya bertanya, kenapa Tok Syeikh itu berkelakuan demikian. Tok Syeikh Daud
menjawab, “Aku menolong orang karam!” Sejurus kemudian orang karam itu datang
menemui Tok Syeikh Daud kerana membayar nazar. Setelah orang-orang yang mengikuti
pengajian kepada ibu saya tersebut pulang, saya bertanya kepada ibu saya,
bagaimanakah caranya orang yang diam di atas darat boleh menolong orang karam
di laut? Ibu saya menjawab, “Belajar rajin-rajin. Mengaji Quran banyak-banyak.
Berdoa banyak-banyak. Nanti di kemudian hari kamu ketahui.”
Saya tidak perlu memaksa diri
sendiri atau orang lain percaya atau pun menolak riwayat di atas, tetapi
setelah saya membanding pelbagai perubahan zaman dapatlah saya fahami maksud
perkataan ibu saya itu. Bererti beliau faham ilmu psikologi pendidikan
kanak-kanak pada zaman itu (tahun 1950). Kenapa kita menolak cerita karamah
para Wali Allah ? Sedangkan zaman kita sekarang cerita yang bercorak robot yang
direka oleh manusia moden, seperti ultraman, doraemon, power rangers, termasuk
juga pendidikan seks yang diketahui oleh kanak-kanak yang masih di bawah umur
apakah kita tidak terfikirkan dampak negatifnya terhadap remaja Islam dan
bangsa Melayu untuk masa-masa yang akan datang ?
Oleh itu kisah mukjizat para
Nabi dan karamah para Wali Allah adalah patut diperkenalkan. Di dalamnya banyak
peroleh petunjuk dan keberkatan bukannya membawa kejumudan seperti pendapat
pihak-pihak tertentu yang selalu sinis dari sesuatu yang bersumberkan daripada
tradisi Islam.
Kisah di atas juga saya dengar
di Kerisik, Patani, tahun 1970 di rumah tempat kejadian (rumah yang dibina oleh
Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani). Rumah tersebut runtuh (terpetak di atas
tanah) pada 1989, kebetulan ketika kejadian itu saya berada di Patani. Saya menyaksikan
sendiri, bahawa ada bahagian penting tempat sebuah peti manuskrip atau
naskhah-naskhah tulisan tangan tidak mengalami kerosakan. Berhari-hari khazanah
ilmu itu tidak dipedulikan orang, terbiar begitu saja sehinggalah saya datang
ke tempat itu.
Saya memang mempunyai hak atas
pemilikan naskhah-naskhah itu, oleh itu telah saya selamatkan dengan apa yang
ada dalam koleksi saya. Dari peristiwa tersebut dan perbandingan lainnya, saya
dapat mengambil iktibar bahawa keghairahan kebanyakan orang selalu berusaha
memperoleh harta pusaka yang bercorak kebendaan, tetapi sangat jarang atau
sedikit sekali orang yang mengutamakan khazanah ilmu yang dipusakai oleh datuk
neneknya.
Setelah saya kaji peri
kehidupan Syeikh Daud Abdullah al-Fathani, bahawa beliau lebih mengutamakan
pusaka khazanah ilmu dari kebendaan lainnya, barangkali kerana itulah
sebahagian ilmu-ilmu yang berasal dari beliau masih selamat sampai sekarang.
Hasil-hasil karangan beliau masih banyak diajarkan orang di pelbagai tempat di
dunia Melayu. Namanya tetap harum semerbak di sepanjang zaman.
Keberangkatan ke Mekah
Peristiwa karamah Syeikh Daud
Abdullah al-Fathani sewaktu beliau akan ke Mekah yang pertama kali diriwayatkan
sebagai berikut, “Tok Syeikh Daud adalah seorang suka berusaha sendiri, beliau
tidak suka membebankan urusannya kepada orang lain termasuk terhadap kedua
orang tuanya. Pada satu ketika, beliau ingin menunaikan haji ke Mekah sekali
gus untuk belajar ke sana.”
Sejak kecil yang diusahakannya
hanyalah menuntut ilmu, tidak pernah menghiraukan sesuatu pekerjaan lainnya.
Walau pun beliau tahu bahawa kedua orang tuanya mampu mengirimnya ke Mekah,
namun beliau tidak pernah menceritakan hasratnya itu. Sebagai seorang yang
terpelajar dalam pelbagai ilmu, salah satu kaedah dalam ilmu tasawuf mempedoman
bahawa hakikat pentadbiran, sama ada diri peribadi atau dari sekecil-kecil alam
semesta hingga yang sebesar-besarnya adalah mutlak milik Allah s.w.t..
Tasawuf juga mengajar bahawa
doa adalah senjata yang paling ampuh untuk mengatasi segala persoalan. Oleh itu
Tok Syeikh Daud lebih mengutamakan berdoa daripada terlalu bersibuk-sibuk
mencari wang. Kerana Tok Syeikh Daud berdoa dengan keseluruhan dirinya, diri
yang zahir dan diri yang batin, tiada bahagian tubuh zahir dan batin, yang
tidak ikut serta dalam munajat kepada Allah, maka doanya sentiasa dikabulkan
Allah. Kabul itu pula ada kelainan daripada biasa.
Bahawa pada suatu hari Tok
Syeikh Daud melihat seekor lembu menanduk busut. Tok Syeikh Daud berfikir
mengapakah lembu itu berbuat demikian? Beliau munajat, mohon petunjuk
kemungkinan ada rahsia yang tersembunyi pada kelakuan binatang itu.
Pada malam hari, Tok Syeikh
Daud bermimpi bahawa di dalam busut itu tersimpan emas supaya beliau
mengambilnya untuk belanja berangkat ke Mekah dan keperluan selama beliau
belajar di sana. Emas itu pula supaya disedekahkan kepada semua orang miskin
yang berada di Kerisik. Cara bersedekah pula hendaklah dengan rahsia, iaitu
emas itu diletakkan di bendul pintu setiap rumah. Semua petunjuk dalam mimpi
itu telah beliau kerjakan.
Sungguh ajaib, semua rumah yang
diletakkan emas itu, pemiliknya bermimpi pula bahawa mereka menerima sedekah
dari Tok Syeikh Daud.
Diriwayatkan, bahawa beliau
seorang yang qana'ah (cukup seadanya saja), oleh itu amanah itu dilaksanakan
dengan sejujur-jujurnya. Dengan demikian hidup beliau penuh berkat dan rahmat
hinggalah ke akhir hayatnya.
Orang-orang yang menerima
sedekah daripada Tok Syeikh Daud juga demikian adanya. (Sumber cerita diperoleh
di Kerisik daripada beberapa orang tua-tua kewarisan Syeikh Daud Abdullah
al-Fathani, tahun 1970).
Jin di alam manusia
Selalu kita mendengar ada orang
mencari ilmu untuk menguasai jin atau pun makhluk halus. Mereka bermaksud
dengan jenis ilmu yang demikian dapat mengatasi keperluan atau menyampaikan
sesuatu hajat. Ini berbeza dengan para Wali Allah. Mereka tidak memerlukan ilmu
seperti itu kerana mereka selalu berpegang kepada akidah yang betul. Sungguh
pun begitu, ada beberapa orang ulama dunia Melayu termasuk Syeikh Daud Abdullah
al-Fathani yang pernah menjadi guru kepada jin yang beragama Islam.
Diriwayatkan: “Ada satu jin
yang menyamar bersama-sama dengan jenis manusia belajar kepada Tok Syeikh Daud
di Masjid al-Haram, Mekah. Jin itu menyangka bahawa Tok Syeikh Daud tidak tahu
bahawa dia adalah bangsa jin. Sebenarnya Tok Syeikh Daud bukannya tidak tahu
perkara itu, bagi seorang Wali Allah sesuatu rahsia yang belum diketahui oleh
orang ramai beliau tidak akan menceritakannya selagi perkara itu tidak
merosakkan pihak lainnya.
Pada satu malam, jin itu
menjemput Tok Syeikh Daud dan gurunya yang berbangsa jin datang ke rumahnya
kerana mengadakan kenduri. Semua yang hadir adalah bangsa jin dan mereka
merendahkan diri kepada Tok Syeikh Daud.
Alam itu sebenarnya adalah alam
jin, tetapi mereka cuba hadir kepada alam manusia. Maksud mereka bukan untuk
menipu Tok Syeikh Daud tetapi mereka ingin mengambil berkat atas ketinggian
martabat Wali Allah bangsa manusia itu.
Mereka menyangka bahawa Tok
Syeikh Daud tidak mengetahui perkara itu, sebenarnya sebelum datang ke tempat
itu beliau telah maklum bahawa jemaah yang hadir di tempat itu bukan bangsa
manusia tetapi adalah jemaah jin.
Setelah selesai upacara, jin
tuan rumah bersedekah kepada Tok Syeikh Daud satu bungkusan yang di dalamnya
terdapat ketulan-ketulan emas dan pelbagai jenis permata yang mahal-mahal
harga. Tok Syeikh Daud menolak sedekah itu dengan secara halus,
dibahagi-bahagikan kepada semua bangsa jin yang hadir di tempat itu sehingga
tidak ada sesuatu pun yang tinggal pada beliau.
Cerita di atas dapat menjadi
pengajaran, bahawa pada zaman moden sekarang masih ada orang yang ingin
mendapatkan harta kekayaan melalui jin. Tetapi berbeza dengan ulama seperti
Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, beliau tidak memerlukan barangan yang
bukan dari alam kita sendiri.
Tidaklah berlebihan, saya
kemukakan sedikit pengalaman bahawa saya pernah menyaksikan ada orang dapat
mengambil jongkong emas, keris, dan permata dari alam ghaib. Tetapi ternyata
emas di alam jin tidak menjadi emas di alam kita. Emas di alam jin hanyalah
tembaga apabila masuk ke alam kita.
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1023&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4s5UJMlCH
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment